
Своеобразната „канадска борба“ за бъдещето на интернет ескалира драматично във вторник, след като OpenAI представи своя AI браузер ChatGPT Atlas. Анализатори побързаха да коментират, че с това се нажежава глобалният двубой за контролиране на „входната порта“ към интернет.
OpenAI тази седмица пусна ChatGPT Atlas – настолен уеб браузър, в който е внедрен популярният едноименен AI чатбот. Продуктът е нещо повече от инструмент за разширяване на ChatGPT, който вече има над 800 милиона седмични потребители.
Приложението има за цел да се превърне в „портал“ към всичко онлайн: уебсайтове, социални медии и други уеб услуги. Това би му дало по-директна роля във всичко, което хората правят онлайн. Google доминира в този бизнес от две десетилетия.
ChatGPT Atlas на OpenAI не е първият и единствен уеб браузър, управляван от изкуствен интелект; компанията за търсене с изкуствен интелект Perplexity пусна своя браузър Comet през юли. И все пак огромният обхват на ChatGPT го прави наистина сериозен претендент за първенството в тази област.
„Вашият браузър е мястото, където са концентрирани цялата ви работа, инструменти и контекст“, каза главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман в блог публикация, обявявайки Atlas. „Браузър, изграден с ChatGPT, ни доближава до истински супер-помощник, който разбира вашия свят и ви помага да постигате целите си“.
Надпреварата в тази област е ожесточена и изпълнена не само с конкурентни удари. Има данни, че много от потребителите наистина възприемат изкуствения интелект като средство за работа с интернет и търсене.
Проучване на Pew Research неотдавна установи, че хората е по-малко вероятно да кликват върху връзки, когато в търсачката им се показват обобщения, генерирани от изкуствен интелект. А старши вицепрезидентът на Apple по услугите заяви по-рано тази година в съдебни показания, цитиран от Bloomberg, че през април заявките за търсене на устройствата им са намалели за първи път.
Дебютът на Atlas и това, което ще последва, ще бъде проверка дали потребителите наистина са готови да направят по-драматична промяна към изкуствен интелект за ежедневните си нужди.
Едновременно с това в подобна посока се развива и Chrome, който контролира изумителните близо 72% от уеб трафика – според аналитичната платформа Statcounter Global Stats. AI функционалностите са многобройни и предлагат не само обобщения, генерирани от AI, но също така и някои услуги като наемане на хамали за пренасяне на мебели или резервиране на хотел въз основа на информация от имейла и календара на потребителя.
Но появата на Atlas идва в момент, когато анализаторите в индустрията повдигат въпроси относно ролите на големите технологични компании за бъдещето на интернет. Ролята, която изкуственият интелект играе в бъдещето на начина, по който хората търсят онлайн, беше важен фактор в решението на съдия Амит Мехта, което позволи на Google да си запази Chrome.
Тези съдебни дела са насочени едновременно към насърчаване на конкуренцията между големите търсачки и към гарантиране, че доминацията на една конкретна корпорация в уеб-търсенето няма да се пренесе в пространството на генеративните алгоритми, се казва в съдебното заявление от септември.
Браузърът на OpenAI е „новородено бебе“ и отсега не е ясно дали ще допадне на потребителите толкова масово, колкото ChatGPT. Но това допълнително подчертава амбицията на OpenAI да играе фундаментална роля в начина, по който хората използват технологиите, започвайки с ChatGPT, търсенето и сега уеб браузърите – като в крайна сметка се разширява и към потребителския хардуер.
Ако това ви звучи познато, има защо да е така.
