
Този празничен сезон мнозина млади хора ще търсят идеи за подаръци не чрез търсачките, а чрез… чатботове. С тяхна помощ ще намират подаръци, изгодни оферти и разпродажби. А търговците може да достигнат до 520% увеличение на трафика благодарение на чатботове и AI търсачки. Добре дошли в ерата, където SEO е отживелица – гответе се за оптимизация за генеративния изкуствен интелект.
Миналата седмица създателят на ChatGPT обяви голямо партньорство с Walmart, което ще позволи на потребителите да купуват стоки директно в прозореца за чат. Това е само началото.
Хората започват да разчитат все повече на чатботове, за да откриват нови продукти. Закономерно и търговците на дребно трябва да преосмислят подхода си към онлайн маркетинга.
GEO – следващата фаза на SEO
В продължение на десетилетия компаниите се опитваха да манипулират резултатите от търсенето в Google, като използваха стратегии, известни общо като оптимизация за търсачки – или SEO. Днес класическото SEO е отживелица. Сега, за да бъдат забелязани от AI ботовете, все повече марки се обръщат към „оптимизация за генеративния изкуствен интелект“ или накратко GEO.
Според една оценка на пазарно проучване, тази млада индустрия ще достигне стойност от близо 850 милиона долара още през настоящата година.
GEO в много отношения не е новост; това е по-скоро следващата фаза на SEO. Много GEO консултанти всъщност идват от света на SEO. Поне някои от старите им стратегии вероятно все още са валидни, тъй като основната цел остава същата: да се предвидят въпросите, които хората ще зададат, и да се гарантира, че дадено съдържание се появява в отговорите.
Но има и все повече доказателства, че чатботовете извеждат различни видове информация от търсачките. Налице е около 70 процента припокриване между най-популярните връзки в Google и източниците, цитирани от инструментите за изкуствен интелект, споделя Имри Маркъс, главен изпълнителен директор на GEO фирмата Brandlight. Сега, казва той, тази корелация е паднала под 20 процента.
Простота вместо многословие
Търсачките често пъти предпочитат многословието – помислете за дългите публикации в блогове, които се появяват над рецептите в уебсайтове за готвене. Но Маркъс казва, че чатботовете са склонни да предпочитат информацията, представена в прости, структурирани формати, като списъци с водещи маркери и страници с ЧЗВ (често задавани въпроси).
„ЧЗВ може да отговори на сто различни въпроса, и това е по-добре от една статия, която просто казва колко страхотна е цялата ви марка“, казва Маркъс. „Вие по същество давате сто различни опции, от които AI алгоритмите да избират“.
Нещата, които хората питат чатботовете, често са много специфични, така че е полезно за компаниите да публикуват изключително подробна информация.
„Никой не отива в ChatGPT и не пита: „General Motors добра компания ли е?“, казва Маркъс. Вместо това те питат неща като кой има по-дълъг пробег – Chevy Silverado или Chevy Blazer. „Писането на по-специфично съдържание всъщност ще доведе до много по-добри резултати, защото въпросите са много по-специфични“.
Тези прозрения помагат за усъвършенстване на маркетинговите стратегии на клиентите. „LLM моделите консумират нещата по различен начин“, казва Брайън Франц, главен директор по технологии, данни и анализи в Estée Lauder Companies. „Искаме да се уверим, че информацията за продукта, авторитетните източници, които използваме, са всичко, което захранва модела“.
На въпроса дали някога би обмислил партньорство с OpenAI, за да позволи на хората да пазаруват продукти на Estée Lauder в прозореца за чат, Франц не се колебае. „Абсолютно“, казва той.
Поне засега големите брандове се тревожат най-вече за осведомеността на потребителите, а не за директното превръщане на споменаванията от чатботове в продажби. Става въпрос за това да се уверим, че когато хората попитат ChatGPT „Какво да сложа на кожата си след слънчево изгаряне?“, техният продукт се появява, дори ако е малко вероятно някой веднага да кликне и да го купи.
„В момента, в този наистина ранен етап на обучение… не мисля, че искаме да гледаме възвръщаемостта на инвестициите на конкретно съдържание, което сме създали“, казва Франц.
И, може би малко парадоксално, за да създадат цялото това ново, оптимизирано за изкуствен интелект съдържание, компаниите, разбира се, ще се обръщат към самия генеративен изкуствен интелект.
