
Облачният доставчик Amazon е изправен пред загуба на лидерство в близко бъдеще. Клиенти на компанията преминават към конкурентите поради бюрокрацията на Amazon и бавния темп на интегриране на изкуствен интелект. Google и Microsoft ще се възползват максимално.
Amazon рискува да слезе на второ място и дори по-надолу, поради бавното си развитие, отбелязва Блумбърг, подчертавайки, че темпът на внедряване на изкуствен интелект в облаците на компанията е значително по-бавен от този на конкурентите Microsoft и Google.
Според данни на Statista, в края на второто тримесечие на 2025 г. (1 април – 30 юни) Amazon контролира 30% от световния пазар на облачни услуги, в сравнение с 20% за Microsoft и 13% за Google. Порталът не предоставя данни за динамиката на пазара.
За сравнение, данните на изследователската фирма Gartner за 2024 г. показват, че Amazon има 38% дял от глобалния пазар на облачни услуги. През 2018 г. компанията държеше почти половината от този пазар.
Кой точно ще поеме водещата роля на Amazon и кога остава неизвестно. Но Google наскоро направи удар, като се съгласи да предостави на стартъпа за изкуствен интелект Anthropic 1 милион собствени AI процесори.
Anthropic е американска ИТ компания, специализирана в изкуствен интелект, основана от възпитаници на OpenAI. Тя е известна със семейството големи езикови модели Claude. Amazon първоначално не успя да разпознае потенциала на Anthropic, но сега тази компания струва над 200 милиарда долара.
Изоставащо развитие
Блумбърг отбелязва влошаване на отношението към Amazon Web Services (облачното дъщерно дружество на Amazon), при това не само сред преките клиенти. Това сочат данните от мащабно проучване, което включва бивши и настоящи служители на AWS (разработчици, мениджъри, маркетолози, техническа поддръжка и продажби), нейни клиенти и партньори, както и финансови анализатори.
Мнозина смятат, че AWS се развива много бавно или поне не толкова бързо, колкото преките конкуренти на клауд доставчика. Повечето респонденти отбелязват, че това е пряко следствие от прекомерната вътрешна бюрокрация в компанията.
Участниците в проучването също така подчертават, че много конкуренти на AWS са постигнали значителен напредък в интегрирането и разработването на изкуствен интелект.
Всичко това, според тях, прави облачните услуги на Amazon по-малко привлекателни за потенциалните клиенти, особено в бизнес сегмента.
Не е късно за промяна
В близките дни Amazon ще публикува финансовите си резултати за третото тримесечие на 2025 г. (1 юли – 30 септември). Анализаторите прогнозират, че облачният бизнес на компанията би трябвало да покаже 18% ръст на годишна база и да достигне 32 милиарда долара.
От една страна, тези цифри, ако бъдат потвърдени, са доста впечатляващи. Много ИТ компании, включително най-големите, мечтаят за десетки милиарди долари приходи само от едно бизнес направление.
От друга страна, ако сравните тези потенциални резултати с данните отпреди година, става ясно, че облачният бизнес на Amazon забавя темпо. През третото тримесечие на 2024 г. ръстът на приходите на компанията от този бизнес е бил 19% на годишна база.
За да предотврати изпреварването от конкурентите, AWS предприема редица стъпки. Те включват промени във висшето ръководство и реорганизация на екипите за разработка и продажби.
Компанията се бори и с нарастващата бюрокрация – досега това се проявява в опростяване на правилата за разработване на услуги, за да се ускори тяхното пускане.
Същевременно Amazon активно разширява своята клиентска и партньорска база. Наскоро клауд доставчикът подписа споразумения с редица от най-големите компании в света, включително американската Delta Air Lines, немския автомобилен производител Volkswagen и Администрацията за общи услуги на САЩ.
Облачни неволи
Броят на основните клиенти на AWS може наистина да расте, но не е сигурно, че те, подобно на по-малките компании, няма да подпишат договори с конкурентна облачна услуга в обозримо бъдеще.
Многочасовото прекъсване на мрежата, което се случи през втората половина на октомври 2025 г., причинено директно от Amazon, може да послужи като тласък за това.
Облаците на Amazon се сринаха, отнасяйки със себе си десетки услуги, свързани с тях – до степен, че системите за интелигентен дом не работеха и дори смарт матраци, популярни в САЩ, се оказаха нефункционални.
Най-вероятната причина за прекъсването е неизправна система за изкуствен интелект, която AWS използва, за да замени много DevOps инженери. По-късно AWS частично призна това.
През последните две години Amazon съкрати десетки хиляди хора. Няколко от тях бяха инженери и разработчици.
Подценяването на Anthropic
AWS също пропусна възможността да се възползва от бързия растеж на стартиращата компания за изкуствен интелект Anthropic, като първоначално отказа да инвестира в нея, което накара стартъпа да потърси помощ от Google Cloud.
През 2023 г. Google инвестира в Anthropic. Акциите на AI компанията скочиха от 77 долара на 27 юли 2025 г. до 171 долара на 27 октомври 2025 г., като се удвоиха само за три месеца. Основана през 2021 г., Athropic вече има пазарна капитализация от 222 милиарда долара.
Amazon се опитва да хване последния влак. През септември 2025 г. компанията си осигури възможност да стане инвеститор в Anthropic и инвестира 4 милиарда долара в стартъпа.
