
Банките биха могли да спестят огромни суми от оперативни разходи чрез внедряване на изкуствен интелект. Но технологията в крайна сметка ще „ерозира“ печалбите им и ще „изяде“ ползите, които е донесла, прогнозират анализатори.
Според последния доклад на McKinsey, макар че спестяванията от AI биха могли да достигнат до 20%, като се вземе предвид цената на технологията, печалбите на банковата индустрия биха могли да паднат с 9%, тъй като клиентите прехвърлят пари въз основа на препоръките на AI агентите.
„Въздействието на спестяванията, макар и добре дошло, няма да е трайно“, казва McKinsey. „Както и при по-ранните иновации, конкуренцията вероятно ще ерозира печалбите за банките. Повечето от ползите ще се натрупат за клиентите с течение на времето“.
Риск от загуби
Според данните в доклада, 23 трилиона долара от глобалната сума от 70 трилиона долара потребителски депозити се намират в разплащателни сметки с нулеви лихвени проценти, а голяма част от останалото е в сметки с ниска лихва.
„Ако само 5% до 10% от салдата [по текущите сметки] мигрират към най-високите пазарни лихвени проценти – действие, което може да бъде предизвикано от AI агентите – това би могло да намали общите печалби от депозити на банковата индустрия с 20% или дори повече“, казва McKinsey.
От компанията добавят, че банките биха могли да загубят 170 милиарда долара годишна печалба в световен мащаб през следващото десетилетие, ако не успеят да се адаптират.
„Ефектите няма да се усетят еднакво“, добавиха анализаторите. „Пионерите в областта на AI биха могли да постигнат увеличение на възвръщаемостта на материалния собствен капитал с до 4%, използвайки водещата си роля, за да преоткрият модели и да уловят стойност“.
Според McKinsey, бавно развиващите се компании вероятно ще постигнат по-ниски печалби в дългосрочен план.
Действайте като големите технологични компании
Според проучване на Evident, банките трябва да действат подобно на големите технологични компании и по-малко като стартъпи, ако искат да подражават на успеха, който американските банки постигнаха с AI.
Фирмата, която проследява приемането на изкуствения разум във финансовия свят, заяви, че американските банки са лидери. В последния ѝ индекс за навлизането на AI в банковата сфера, шест от 10-те най-големи банки са базирани в САЩ.
Въз основа на анализа Evident заяви, че тези институции са с пионерски позиции по отношение на зрялост на AI. Затова те са далеч напред пред своите конкуренти през 2025 г., като консолидират по-ранни печалби и реализират все повече възвръщаемост на инвестициите си от AI.
Топ 10 банки ускоряват AI внедряването повече от два пъти спрямо останалата част от сектора, тъй като ранните инвестиции в AI вече се превръщат в бизнес-стойност. Талантът има ключова роля за това, според изпълнителния директор на Evident Александра Мусавизаде.
„Вашият талант е вашата съдба“, добави тя. „Това винаги е било вярно, но мисля, че сега е още по-вярно, защото сме в този повратен момент, в който имаше няколко години експериментиране и тестване с внедрени сценарии на употреба, но това е много повърхностно“.
Очаквания за ръст на разходите за AI
Според скорошно проучване на Lloyds Banking Group, 59% от анкетираните фирми са съобщили за повишаване на производителността, обусловено от AI, през последните 12 месеца, в сравнение с 32% в проучването от 2024 г.
В своето изследване за доверието сред финансовите институции експертите говорят и за нарастваща възвръщаемост от изкуствения интелект. Според данните, 21% от анкетираните вярват, че изкуственият интелект е пряк двигател на растежа на бизнеса, в сравнение с 8% в проучването преди година.
Една трета (33%) от анкетираните казват, че изкуственият интелект подобрява потребителското изживяване, в сравнение с 14% преди година. Заедно с това третина вярват, че сега имат по-задълбочени познания за клиентите благодарение на изкуствения интелект – спрямо 18% миналата година.
В резултат на подобренията, половината от анкетираните финансови компании са категорични, че планират да увеличат разходите си за изкуствен интелект през следващите 12 месеца.
