
Италия реализира една от най-мащабните инфраструктурни трансформации в Европа, при която над 18 000 километра железопътна мрежа и прилежащата среда се картографират и анализират с помощта на географски информационни системи (ГИС).
В основата на този процес стои ArcGIS – платформа за пространствени, триизмерни и времеви анализи, използвана в планирането, проектирането и управлението на железопътните гари и инфраструктура в страната, съобщиха от Есри България.
Италианският национален железопътен оператор Rete Ferroviaria Italiana (RFI) мащабно надгражда своята дългогодишна ГИС система с над 400 нови слоя, която обхваща не само жп инфраструктура, но и заобикалящата я среда – население, бизнеси, училища, болници, туристически обекти, зелени площи, транспортни връзки и модели на придвижване на хората.
Всяка гара се разглежда не като изолирана сграда, а като част от активна градска система. Чрез пространствен анализ RFI получава ясна картина за това:
- как инфраструктурата влияе върху безопасността, достъпа и качеството на средата;
- какви са рисковете за инфраструктурата – наводнения, инциденти;
- кой живее и работи в района на гарите;
- как хората достигат до тях – пеша, с велосипед или обществен транспорт;
- какви услуги липсват и какви са реалните нужди на местната общност;
- как се движат пешеходци, автомобили и споделени превозни средства.
Този подход позволява всяка гара да получи индивидуално решение, съобразено с местния контекст – от големите градове до малките населени места.

RFI използва ГИС платформата за прозрачно управление на над 1 200 текущи инфраструктурни проекта, финансирани с част от 25 млрд. евро по Европейския механизъм за възстановяване и устойчивост.
Пространствените данни и анализи са в основата на вземането на стратегически решения и насочването на инвестиции на национално и регионално ниво. Сред конкретните резултати са:
- обновяване на около 600 гари;
- изграждане на нови високоскоростни линии, включително в Южна Италия;
- инвестиции от 41 млн. евро за пешеходни и велосипедни пространства около гарите;
- нови 150 млн. евро за мрежа от велоалеи, свързващи университети с железопътни станции.
- ГИС + BIM и цифрови близнаци.
Италианските железници прилагат интеграция между ГИС и BIM (Building Information Modeling – цифрово моделиране на сгради), като създават дигитални близнаци на гарите – както на външната среда, така и на вътрешните пространства. Това позволява:
- повишена сигурност и безопасност;
- 3D анализ и тестване на различни решения преди реални инвестиции;
- по-добро планиране на входове, потоци от пътници и функционални зони;
- управление на сгради, помещения и технически системи;
- оптимизация на поддръжка, почистване и експлоатация на милиони квадратни метри.
Италианските железници стартират с интегрирано използване на ГИС и BIM още през 2018 г. за целите на мониторинг на строителния прогрес на два ключови виадукта по линията Неапол – Бари, като включват и автоматизирано използване в ГИС среда на данни от заснемане с дрон.
Технологията доказва своята ефективност и е разширена за нуждите на планирането и изграждането, оценка и проследяване на разходите по проектите, устойчивостта на виадуктите, експлоатационния им живот и управлението на активите.
С помощта на ГИС данни, неизползвани пространства в гарите се превръщат в места с реална стойност за хората и местните общности – кафенета, магазини и обществени услуги, coworking и социални пространства, здравни пунктове и аптеки в по-малки населени места, както и културни и екологични центрове.
Резултатът е ново поколение железопътни гари – технологично напреднали, екологично устойчиви и ориентирани към нуждите на хората, а не само към транспорта. И всичко това на базата на ГИС анализ на средата.
