Бизнесът иска бързи услуги от администрацията

Едва 15% от гражданите ползват активните канали за информация, представяни от администрацията, като информационни табла, телефонни линии, интернет страници на ведомствата и др. Това сочат данните от изследване сред потребители на административни услуги, изготвено от Асоциацията “Прозрачност без граници” и проведено през ноември от НЦИОМ.

30% от анкетираните предпочитат да се информират по конкретни административни процедури от свои приятели или познати, работещи в съответната административна структура. Резултатите показват ниско ниво на информираност и гражданска компетентност по отношение на условията за предоставяне на административни услуги.

Общата оценка на изследваните лица за готовността на администрацията да предоставя информация е добра – положителен отговор са дали общо 77% от анкетираните. Според мнението на 18% от запитаните в тази насока има известни проблеми, а едва 5% са определили проблемите с предоставянето на информация като сериозни.

Най-рядко към позитивна оценка за предоставянето на информация се ориентират собствениците и съдружниците в частни фирми. Едва 30% от тях са посочили, че администрацията винаги е готова да предоставя информация при поискване.

Обслужването „на едно гише” води до по-голяма удовлетвореност на потребителите както по отношение достъпа до информация, така и по отношение на качеството на обслужване, твърди проучването.

На въпроса за достъпността на информацията процентът на положителните отговори за общинската администрация с „едно гише” е 71%, докато за тези без „едно гише” – 60%. Това съотношение се наблюдава и при оценка за качеството на услугите: 80% са положителните отговори за общинските администрации с „едно гише” и 76% за тези, в които не е въведен този принцип на обслужване.

Средно едва 38% от гражданите са успели да свършат своята работа в рамките на едно посещение в съответната административна структура. Сред онези, които е трябвало да посещават административните структури два-три пъти, за да получат необходимата им услуга, попадат по-често собственици/съдружници на частни фирми (32%), самонаети лица/земеделци (37%) и пенсионери (38%).

Тези изводи се потвърждават и от направените препоръки за подобряване на работата – най-голям дял от анкетираните (51%) посочват като най-необходима промяна съкращаването на сроковете за предоставяне на услугите. Това мнение се споделя от преобладаващата част от собствениците/съдружниците във фирми (60%), както и от изследваните лица с висше образование (59%).

Второто направление, към което са насочени очакванията на изследваните лица, е необходимостта от осигуряване на повече информация за гражданите (51% от анкетираните) и осигуряването на по-строг контрол върху работата на служителите (подкрепяно от 50% от анкетираните).

Коментар