Откриха слънчева система с планета колкото Земята

След 6 години усърдни наблюдения, астрономи идентифицираха отдалечена слънчева система с поне 5 планети от типа на Нептун, движещи се в орбита 130 милиона мили от главната звезда, което е по-малко от разстоянието между Марс и Слънцето. Смята се, че има и още 2 планети, включително една с размер 1,4 пъти този на Земята, съобщи CNET News.

Предполагаемата планета с размер на Земята се движи в орбита едва 2 милиона мили, като прави пълна обиколка за 1,18 дни. Ако бъде потвърдено от допълнителни наблюдения, тази система може да се окаже най-малката открита до момента, което е допълнително доказателство, че планетите с размера на Земята са достъпни за съвременната техника.

„Може би сме открили системата с най-много планети, която се намира близо до Слънчевата система”, уточни Кристоф Лавис от Университета в Женева. „Това означава, че сега можем да засичаме много сложни системи с малки планети, което значително ще ни помогне в проучване на тяхното разнообразие. Това е стъпка към намиране на отговори на въпроси като, например, колко си приличат обитаемите планети във вселената?”.

Колкото до планетата, за която се предполага, че е с размера на Земята, Лавис каза: „Вероятно толкова малко тяло не може да има атмосфера, намирайки се близо до звездата си. То по-скоро е като голяма топка размекната лава. Трудно е да си го представим, защото това е непознато явление за нашата Слънчева система”.

В продължение на повече от 6 годин Ловис и колегите му използваха чувствителен спектрограф, поставен на 3,6-метровия телескоп в Европейската южна обсерватория в Ла Сила, Чили, за да измерят най-малките промени в светлината на подобна на слънцето звезда, известна като HD 10180 в южното съзвездие Hydrus.

Разположена на 127 хиляди светлинни години от Земята, HD 10180 потреперва много слабо, като че ли е привлечена от гравитацията на невидими планети. За всичките 190 наблюдения, астрономите са успели да потвърдят наличието на поне 5 подобни на Нептун планети с големина между 13 и 25 пъти колкото тази на Земята.

Всичките тези планети се движат около HD 10180 на разстояние, което е между 0,06 и 1,4 пъти по голямо от това между Земята и Слънцето – до 130 милиона мили. Най-малката, все още непотвърдена планета се движи сред петте подобни на Нептун планети. Смята се, че има и 7-ма планета, подобна на Сатурн, на разстояние 3,4 пъти по-голямо от това между Земята и Слънцето, която прави пълната си обиколка за 6 години.

Според Extrasolar Planets Encyclopaedia, поддържана от Парижката обсерватория, до днес са открити 488 планети отвъд Слънчевата система. Около 15 слънчеви системи имат поне по 3 планети. Звезда, известна като Cancri, има пет потвърдени планети, включително 2 от класа на Юпитер.

Слънчевата система HD 10180 е уникална с това, че планетите й обикалят около главната звезда в по-близки орбити и изглежда са разположени според едно много просто аритметично правило, което е „в следствие на различните гравитационни полета между планетите, които се появяват през тяхната еволюция”, каза Лавис.

Оказва се, че HD 10180 изненадващо е гравитационно стабилна за голям период от време, въпреки че петте планети от класа на Нептун обикалят толкова близо до нея.

Ще бъдат нужни допълнителни наблюдения, за да се определи орбитата и масата на подобната на Земята планета. Очаква се напредък с изучаването на тази система в рамките на една година.

Наблюденията са доста трудни. Гравитационната сила на планетите с по-малка маса причинява около 1.8 mph колебание в звезда, която е на разстояние 127 хиляди светлинни години, „което е трудно да се измери и ако се потвърди, това ще е нов рекорд в точността”, уточнява Лавис.