Софтуерният бизнес ще „живне” още тази година

Кризата засегна софтуерния бизнес, работещ основно за вътрешния пазар, едва през 2009 г. Все пак обаче тя не е толкова сериозна, колкото в хардуерния сегмент, сочи нов анализ на независимата анализаторска агенция CBN Pannoff & Stoytcheff.

Добрата новина е, че изходът от рецесията може да се случи още тази година и продажбите на вътрешния пазар да започнат да растат, прогнозира CBN. Агенцията очаква през 2011 г. бизнесът да възстанови продажбите си на нивата от 2008 – най-добрата за този сегмент до момента.

Софтуерният бизнес е и единственият технологичен бизнес, който има значителен експорт на външни пазари. Кризата се отрази сравнително по-слабо на компаниите, изнасящи софтуерни продукти.

Сто и тридесет компании определят облика на сегмента у нас през последните няколко години. Продажбите на вътрешния пазар се доминират от около 80 компании, като преди 10 години са били около 50. Седем последователни години през последното десетилетие този сегмент бележи двуцифрен ръст, като още през 2007 година продажбите минават границата от 100 милиона евро.

Дистрибуцията на софтуер на вътрешния пазар в страната също е добре развита и с богата пазарна история. Резултатите в изследването сочат, че през 2009 година има сериозно разместване в позициите на дистрибуторите, като едва 4 компании са съумели да вземат над 5% дял от доставките.

CBN отчита спад и в абсолютно, и в относително отражение в продажбите на софтуер в обществения сектор през миналата година. 40 са договорите за доставка на софтуер в сегмента през 2009-та, спрямо 111 през 2008. Въпреки това, CBN прогнозира ръст на продажбите на софтуер в обществения сектор и през 2010, и през 2011.

Коментар