Енергийни етикети и за телевизорите

Европейската комисия за първи път предложи енергийни етикети за телевизори. Съществуващата схема за екомаркировка на хладилници, съдомиялни и перални машини пък ще бъде актуализирана, пише GreenTech.bg.

Енергийните етикети помагат на потребителите да избират продукти, които пестят енергия и по този начин спестяват и пари. Те също така представляват стимули за предприятията да разработват и да инвестират в енергийна ефективност.

За телевизорите, които генерират почти 10% от сметката за електроенергия на средното домакинство, това ще бъде първият път, когато производителите ще трябва да декларират енергийната ефективност на продуктите си, като се използва скала от А до G. Етикетът трябва да бъде ясно посочен на телевизора и в рекламите му.

Енергийното етикетиране на хладилници и фризери, миялни машини и перални машини е изключително успешно, откакто беше въведено през 1992 г.: днес 90% от уредите, продавани в ЕС, са в клас “А” – най-добрият съществуващ клас. Въпреки това новите технологии ще позволят намаляване наполовина на потреблението на енергия от продуктите от клас „А“. Затова Европейският съюз реши да разшири обхвата нагоре с три нови категории: “А+”, “A++” и “A+++”.

Енергийната консумация на уредите, за които ЕК въвежда нови енергийни етикети, представлява една трета от сметката за електроенергия на едно домакинство за една година. Затова се очаква новите етикети да имат положително въздействие върху разходите на домакинствата.

Новият правилник трябва да бъде одобрен от Европейския парламент и Съвета на Европа. Ако те нямат възражения, схемата за етикиране би трябвало да влезе в действие между декември 2010 и февруари 2011 г.

Екомаркировката не би трябвало да води до увеличаване на цените, посочват от ЕК. Енергийно ефективните продукти традиционно са малко по-скъпи, но те пестят енергия.

Освен това новата схема за етикиране не забранява нито един продукт на пазара, но предоставя информация и прозрачност, за да помогне на потребителите да вземат информирано решение за покупка. Това трябва да гарантира, че всички продукти са сравними и са изпитвани по едни и същи методи за изпитване и класификация.

Коментар