Пазарът на електроника у нас бележи 10% ръст

Пазарът на електроника у нас ще отбележи 10% ръст през 2010 г., прогнозира LG Electronics. Общата стойност на продажбите на техника за изминалите 12 месеца се изчислява на около 1,2 млрд. лева, съобщиха от българския офис на компанията.

Положителната цифра за сектора се дължи на значителния подем през второто полугодие, което компенсира отрицателните резултати през първите шест месеца. Въпреки това в някои сегменти спадът е факт, като при бялата техника той е около 10%, а при климатичните технологии дори 20%, сочи анализ на LG Electronics.

По данни на компанията, този негатив се балансира от сериозния ръст от 20% при телевизорите, чиито продажби са основен двигател за развитието на бизнеса с електроника у нас. Влияние оказва и засиленото търсене на мобилни телефони и особено увеличените продажби в сегмента на смарт телефоните.

LG Electronics очаква 20% ръст на продажбите си в България през 2010 година спрямо 2009-а, което е два пъти по-висок резултат от този на целия пазар на електроника у нас.

При осезаем спад на продажбите на бяла техника като цяло, LG постига почти троен ръст на пазарния дял при пералните и 20% ръст на пазарния дял при хладилниците, заяви Иван Иванов

„От тази година сме лидер на продажбите при телевизори в България с 40% пазарен дял при плазмите и 30% при LED продуктите”, обяви Иван Иванов, управляващ директор на LG Electronics за България. „Освен това при осезаем спад на продажбите на бяла техника като цяло, ние постигаме почти троен ръст на пазарния дял при пералните и 20% ръст на пазарния дял при хладилниците. Имаме и увеличение на продажбите на климатици, а при мобилните телефони също отчитаме ръст на пазарния дял, който достига 13%”, допълни Иванов.

Анализът на компанията показва още, че българските потребители вече се ориентират и към по-големи телевизори. Въпреки че 32-инчовите все още са най-търсените при LCD моделите, има категорична тенденция за засилване на търсенето на 37” и 42”. При плазмите доминират 42-инчовите продукти.

По наблюдения на LG Electronics, кризата повишава чувствителността на потребителите не само по отношение на цената, но и към допълнителната стойност на продуктите като следпродажбеното обслужване, удължен гаранционен срок, допълнителни услуги.

През последната година сред българските потребители се наблюдава тенденция на засилено търсене на т.н. „зелени” продукти, твърди Иван Иванов. Основната причина за това е, че екологичните технологии водят до намаляване на сметките за ток и в дългосрочен план са много разумна инвестиция.

В същото време анализ на LG Electronics показва, че ръстът на цените на електрониката у нас за 2010 година е под 10% и се дължи основно на валутни колебания. През 2011 година от компанията не очакват съществена промяна на цените на техниката.

„В някои сегменти като 3D и плазмените телевизори, както и при смартфоните даже прогнозата ни е тенденцията за спад, която започна във втората половина на 2010 година, даже да се задълбочи. Причина за това е, че тези продукти от силно нишови постепенно се превръщат в по-масови”, коментира Иванов. По негови думи във всички останали сегменти няма условия за съществени промени.

И тази година се очаква раздвижване на пазара на електроника у нас преди Коледните празници, като продажбите ще надминат нивата за 2009 година. Този декември потребителите у нас може да изхарчат за техника близо 200 млн. лева. Това обаче ще се случи в променени условия, защото потребителите вече не са склонни на т.н. „импулсивни” покупки, а търсят изгодни предложения за уреди, които са планирали да закупят.

Конкуренцията съответно също е много по-засилена, като производителите разчитат все повече на „пакетни” предложения, като например телевизор с камера или телевизор с Blu-ray плейър.

Прогнозите на LG Electronics за пазара на електроника в България през 2011 година са за допълнително съживяване и среден ръст от около 15%, а при оптимистичен сценарий общият оборот може да достигне дори 1,5 млрд. лева. Компанията очаква продажбите й да растат поне със средните темпове за пазара като цяло.

През следващата година LG планира да навлезе в нови сегменти като енергоспестяващи осветителни решения и мрежови монитори, както и да засили присъствието си на пазара на климатични технологии за бизнеса.

Коментар