Вътрешната електронна търговия в страните от ЕС се увеличава непрекъснато – 36% от потребителите са пазарували онлайн от национални търговци през 2010 г., срещу 34% през 2009 г., показва пролетното издание на Индекса за развитие на пазарите на дребно, публикуван от Европейската комисия.
Трансграничната електронна търговия продължава обаче да отбелязва растеж с бавни темпове – 9% през 2010 г., в сравнение с 8% през 2009 г., въпреки ясно изразените ползи по отношение на спестяването на средства и избора, както се вижда в по-ранни проучвания.
Начинът на възприемане на потребителите изглежда е голяма пречка за трансграничната електронна търговия. Сред потребителите, които не са направили трансгранична покупка от разстояние, 62% се опасяват от лъжи и измами, 59% посочват като причина опасения относно това, какво да се прави, ако възникнат проблеми, а 49% се обезсърчават от очакваните проблеми при доставките. Тези опасения обаче са много по-малко разпространени сред потребителите, които в действителност са направили покупки зад граница – съответно 34%, 30% и 20%. От тях 61% се доверяват еднакво на трансграничното и вътрешното онлайн пазаруване, в сравнение със само 33% от населението като цяло.
Трансграничната електронна търговия изглежда е поне толкова сигурна, колкото вътрешната електронна търговия или дори повече. Само 16% от трансграничните покупки са били забавени, срещу 18% за вътрешните покупки. Продуктът не е пристигнал в 5% от случаите при трансграничните покупки, спрямо 6% при вътрешните покупки.
Процентът на търговците на дребно, които продават в други страни от ЕС, спадна до 22% през 2010 г., срещу 25% през 2009 г., въпреки значителните преимущества от трансгранична търговия. 56% от търговците изчисляват, че повече от 10% от техните продажби от електронна търговия идват от други страни от ЕС.
„Добра новина е фактът, че опасенията на потребителите относно трансграничното пазаруване изчезват, след като са го практикували веднъж и са останали доволни. Резултатите обаче потвърждават също така, че по премахването на оставащите пречки ни предстои още много работа както в полза на европейската икономика, така и на европейските потребители и предприятия“, коментира комисарят по въпросите на здравеопазването и защитата на потребителите Джон Дали.
Индексът за развитие на пазарите на дребно се основава на анкети сред потребителите и търговците на дребно, както и на статистически данни, като нивата на доходите.
Купих си баскетболен екип от sportsdirect, но шортите които пристигнаха за миниатюрни – за на етикета пише че са за 11 годишни (а аз съм 195см висок). От сайта признаха за грешката си, но са супер много занимавки да ги върна (особено като се има на предвид, че сме много души на една фактура). В крайна сметка ще си остана прецакан и много бих се замислил преди да си купя нещо от техния сайт (а и друг трансграничен сайт, където връщането на стоката е толкова сложно).