Българският ИТ пазар ще се свие с около 10-12% през 2011 година спрямо 2010-та, според водещ играч в бизнеса с компютърна техника у нас.
„Пазарът продължава да бъде пасивен и това се отнася за всички направления”, заяви Емил Кирилов, мениджър бизнес развитие на Мост Компютри, по време на дилърска конференция в Слънчев бряг.
„Преживяваме една от най-трудните години за българския ИТ пазар. За Q1 на 2011 имаме 20% спад при десктоп компютрите и компонентите и 6% спад при ноутбуците”, допълни Кирилов.
Домашните потребители съставляват за момента 72% от пазара. Повишава се активността на нови сегменти от пазара, каквито са таблетите и смартфоните. Очаква се таблетите да отнемат част от дела на нетбуците и ноутбуците.
Според Кирилов, през 2012 година ще има положително развитие, тъй като проникването на ИТ в България е на едно от най-ниските нива в Европейския съюз. „В момента има търсене, но хората не могат да си позволят доста от нещата, така че се очаква пазарът да се развива”, коментира мениджърът.
През април т.г. е имало ръст в продажбите на процесори, дънни платки и графични карти. Всичко това дава основание за положителна прогноза за третото тримесечие на 2011.
Най-търсени стават Core процесорите на Intel, като клиентите на десктоп компютри предпочитат високия и средния клас решения. HP, Acer, Dell и Asus имат дялове съответно 18,6%, 15,3%, 12,8% и 11,6% от бизнеса с компютри на Мост.
Много съществен момент се оказва междуфирмената задлъжнялост, която доведе дотам, че няколко дистрибутора отпаднаха от пазара. От Мост прогнозират, че в бъдеще ще оцеляват компании с ясна и стабилна финансова структура – такива, които планират разумно приходите и разходите си и следват правилна търговска политика.
Все повече ще се повишава делът на фирми, които са специализирани не само в продажби, но също така и в услуги.
„Като цяло, следваме пазарните тенденции”, заявиха от Мост Компютри. „Фокусираме се върху бизнеса с операторите, който е нов и бързо развиващ се пазар. Разбира се, даваме най-добра подкрепа и за дилърите чрез различни промоции и схеми на отложено плащане, защото за нас те са много важен канал”, допълниха от дистрибутора.