Кризата, която продължава вече трета година, налага преосмисляне и преструктуриране на бизнеса, търсене на нови ниши, нови продукти и гледане на всеки разход под лупа, сподели в интервю за TechNews.bg Станислав Костадинов – управител на дистрибутора COMPUTER 2000 България.
Станислав Костадинов управител на дистрибутора на ИТ продукти COMPUTER 2000 България |
Г-н Костадинов, как ще коментирате състоянието на ИТ пазара от началото на годината досега?
С една дума – много трудно. През декември имаше сигнали за подобрение, но януари нещата се сринаха и оттогава насам се върнахме няколко години назад. Заради кризата е необходимо преосмисляне и преструктуриране на бизнеса, търсене на нови ниши, нови продукти и гледане на всеки разход под лупа. Много фирми затварят или съкращават персонал. Ние като дистрибутор наблюдаваме какво се случва и при дилърите – виждаме, че и при тях е доста трудно.
Има ли перспектива пазарът на компоненти или е обречен в присъствието на мобилни решения – лаптопи, таблети и смартфони?
Мултифункционалните мобилни устройства ще завземат все повече пазарен дял. Както видяхме, ноутбуците се наложиха на пазара и делът на настолните системи все повече пада. Съответно и компонентите, които се продават, са доста по-малко. Най-новият хит – таблетите, за моя изненада, също завземат пазарен дял. Може би това се дължи на еуфорията, свързана с притежанието им, тъй като те не са най-подходящи за работа, а по-скоро за ползване на приложения и четене. Така че ноутбукът ще продължи да служи като основна работна единица.
Кои продукти и технологии предизвикват най-голям интерес от началото на годината досега?
Всичко свързано с Android – това са най-вече мобилните телефони, където тази операционна система се налага. Разбира се, има проблеми с това, че платформата е малко разхвърляна и за всяко устройство софтуерните инженери трябва да я нагаждат. Не е унифицирана както Windows Mobile, например. Тя обаче се наложи на пазара и заради това, че е безплатна.
Всички нови устройства, които ще грабнат сърцето на потребителя, са свързани с мултифункционалност и продуктивност. Телефоните ще стават все по-мултифункционални, както и ноутбуците. Телевизорите се очаква да се превърнат в център за удоволствие и работа, като в тях вече се вгражда компютърна част, която да изпълнява операции подобно на настолен компютър или ноутбук. Това са трите основни устройства, които според мен ще движат пазара през следващите няколко години – телевизори, които стават компютри, ноутбуците (към които причислявам и таблетите) и телефоните, които са мултифункционални.
Как се развива пазарът на софтуер и в частност на решенията за сигурност на McAfee, които вашата компания дистрибутира?
Това, което се опитваме да покажем на потребителите, особено на онези, които имат големи масиви от данни, е, че загубата на информация може да предизвика необратими последици за фирмата и затова е необходимо да се предприемат навременни мерки за нейното съхранение. За това е говорено много и голяма част от компаниите го имат предвид, така че този бизнес ще продължава да се развива. Ние живеем в информационната ера, когато загубата на данни е голям риск.
Относно McAfee, има още какво да се желае. Ние сме изпълнили плана си, но по мое мнение, е налице доста по-голям потенциал, защото те имат много добри продукти. В случая обаче не става въпрос за антивирусния софтуер, който вече е една сравнително малка част от техния бизнес. Истинската част от него са хардуерните решения за съхранение на данни и за предпазване от атаки.
Какви са предимствата при работа с директни китайски производители и налагането на собствена марка на пазара?
Предимството е, че ние контролираме всичко. Ако сме добри и приложим знания и професионален опит, можем да направим много с тези продукти. Ако, от друга страна, не успеем да гарантираме качествата на продукта, ще се провалим. Резултатите ни показват, че все пак сме постигнали някакъв успех.
В Китай се произвеждат много качествени стоки, както и не чак толкова добри. Там е фабриката на света. Нашата задача е да се договорим с добрите фабрики, да контролираме качеството, да изчистваме "бъговете" и да избираме подходящите модели и промените, които правим по тях. Може да се каже, че 90% успяваме. Ако имаме някакви „издънки”, те ще бъдат за наша сметка и продуктът няма да стигне до пазара.
Бихте ли направили прогноза за второто полугодие. Ще има ли растеж и какви фактори биха повлияли за него?
Фактор тук са Гърция и Ирландия с дефицита, който имат. Ако през следващите два месеца Гърция спре плащанията, това би означавало фалит и ще повлече Еврозоната. Банките ще трябва да отпишат много активи и ще бъдат на загуба. Кредитирането, което тепърва започва, ще спре. В България гръцките банки държат около 30% от бранша и те със сигурност ще спрат кредитирането и ще изпаднат в неблагоприятно финансово състояние. Така че има огромно значение какво ще се случи с Гърция, Ирландия и южните страни. Ако се намери начин нещата да се решат безболезнено, през септември би трябвало бизнесът да тръгне нагоре.
Ние сме в криза вече трета година, а това е сравнително дълъг период. Чисто интуитивно мога да кажа, че очаквам нещата да тръгнат нагоре, но ще бъде бавно и мъчително. Личното ми мнение относно строгата фискална политика у нас и запазването на валутния борд е, че това е едно необходимо зло, един начин да се гарантира стабилност, защото иначе ще се върнем към нивото от 96-97 г. със загубите и фалитите и всичко останало.
Така, че аз приемам разумно факта, че бизнесът ни върви надолу, но съм сигурен, че все пак ще оцелее. Стараем се да се нагаждаме към ситуацията и съответно разходите да не превишават приходите и за момента го постигаме успешно. И тази криза ще премине и ще продължим да работим.
Въпросите зададе Таня Пенчева
Много отдавна търсим електронни специалисти за вграждане на MEMS акселерометри в трафик технологии, toll systems, ITS, проектиране на пътища, пътна безопасност и други , веб дизайнери за проекти с динамични елементи и други в силно иновационни теми и проекти по линия БГ ОП и такива на ЕС.
Няма ги вече!