Четири от всеки десет европейски домакинства предпочитат обединени в пакет интернет, телефонни и телевизионни услуги от един доставчик, твърди проучване на Евробарометър. 42% от домакинствата са абонирани за пакет услуги, а 61% от целия интернет достъп и половината от стационарните телефонни услуги са закупени като част от пакет.
41% от домакинствата намират, че основното предимство на тези пакети е удобството да имат един доставчик и една фактура. 33% смятат, че пакетът излиза по-евтино отколкото заплащането на всяка услуга поотделно. 16 % обаче считат, че пакетът предлага някои ненужни за тях услуги, а други 10% са загрижени от липсата на прозрачност и яснота относно цената и условията на всяка услуга.
98% от домакинствата в ЕС разполагат с телефон, а нарастващ брой (89%) – с мобилен телефон. 62% имат стационарен и мобилен телефон, а едва 9% – единствено стационарна линия, разкрива проучването. 27% от домакинствата се свързват с обществената телефонна мрежа само чрез мобилен телефон.
Цената е причина 65% от хората да ограничават своите мобилни разговори, а обажданията през интернет стават все по-популярни, твърди още проучването. Половината от онези, които имат интернет достъп със своите смартфони, ограничават тяхното използване поради загриженост за разходите. Нараства броят на безплатните или евтини обаждания през интернет от компютър или свързано с Wi-Fi устройство, като 28% от домакинствата с интернет достъп извършват такъв вид повиквания.
С телевизия разполагат 98% от домакинствата в ЕС. Най-популярният начин за приемане на телевизионния сигнал е кабелът (35%), следван от наземното цифрово излъчване (30%).
Шест от всеки десет домакинства никога не са обмисляли смяната на доставчика на услуги. 77% от домакинствата са „консервативно“ настроени, т.е. никога няма да сменят своя пакет. 12% от домакинствата активно сменят своя доставчик, а други 12% биха желали да го направят, но са възпрепятствани по една или друга причина. Сред пречките за смяна са опасността от временна загуба на услугата и от необходимостта да се заплаща на повече от един доставчик по време на смяната, както и липсата на яснота за необходимите стъпки.
Един от всеки четирима респонденти счита, че скоростта на зареждане/качване в интернет не отговаря на условията на подписания договор. Освен това всеки четвърти анкетиран е изпитвал трудности да се свърже с мобилната мрежа, а подобен брой заявяват, че са имали прекъсване, докато са провеждали мобилен разговор.
От датата на влизане в сила на новото законодателство на ЕС – 25 май 2011 г., доставчиците на услуги са задължени преди подписване на договора да предоставят на клиентите цялостна и точна предварителна информация относно минималното качество на услугата, вкл. действителните скорости на връзката и възможните им ограничения.
Друго заключение от проучването е, че гражданите на ЕС са загрижени за защитата на личните данни – 88% от респондентите биха желали да бъдат информирани, ако събраните от доставчика на далекосъобщителни услуги техни лични данни са били загубени, откраднати или изменени по някакъв начин. Съгласно новите европейски правила, телефонните оператори и доставчиците на интернет услуга трябва да вземат строги мерки за сигурност, за да защитят имената, електронните адреси и информацията за банковите сметки на своите клиенти, както и данните за техните телефонни обаждания или интернет включвания.
Сваля качеството десетократно!