Бизнес-потребителите по света все по-често участват – и ще продължат да участват рутинно – във видеоконферентни сесии през своите мобилни устройства, като в същото време използват и други средства за видео-общуване от типа на настолни уебкамери и станции за телеконференции. При това налагане на мобилните технологии постепенно ще се размият границите между професионална дейност и личен живот. Вследствие, бизнес-хората ще търсят унифицирани мобилни „облачни“ преживявания – хем за професионално, хем за лично боравене със съдържание. В резултат на това ще се наблюдава подобряване на производителността и на баланса между личен живот и работа.
Прогнозата е на технологичния гигант Cisco Systems и се базира на проучване сред над 1000 потребители относно начина, по който използват мобилните си устройства. В търсене на пресечната точка между “облака” и мобилните технологии Cisco направи изследване сред мобилни потребители, за да разбере техните настоящи и бъдещи нужди и да узнае какви мобилни облачни услуги биха били полезни за тях.
Резултатите бяха представени днес пред медии от седем страни в Централна и Източна Европа. Данните разясни Стюарт Тейлър от отдела Internet Business Solutions Group в голямата компания – стратегическо консултантско звено на Cisco, свързано с инвестиционната политика на фирмата. „На прага на Mobile World Congress в Барселона ние говорим за тенденциите в мобилните технологии и предефинираме представата за мобилността. Всичко се върти около мобилността и облака“, коментира Тейлър.
Мобилният облак – много шум, малко визия
Мобилността и „облакът“ са 2 горещи теми, за които говори целият технологичен свят днес. Близо 80% от населението на земята вече има достъп до мобилен телефон. Уеб потребителите пък все повече се насочват към „облачни“ услуги.
За Cisco пресечката точка между тези две горещи тенденции съчетава традиционни облачни услуги като SaaS и Iaas и мобилните услуги като глас и видео заедно с локационни, „презънс“ и др. типично мобилни услуги. С други думи, това означава нещо повече от използване на облачните услуги през мобилно устройство.
Мобилните устройства
Днес телефоните най-много се ползват – и ще се ползват през следващите 2 години – за няколко приложения: уеб-базирана поща (над 80% от потребителите), ъпдейти на социалните мрежи (над 75%), видеоконференции (над 75%), създаване и редактиране на документи, играене на игри, съхраняване и споделяне на снимки и др.
Въоръжени със смартфони, потребителите искат уникални облачни услуги: те очакват всичкото им съдържание и всички дейности да са достъпни всякога и всякак. Сред най-желаните възможности са наличието на история на разговорите чрез съобщения, визуална гласова поща, гласово разпознаване, трансфериране на мултимедия и т.н.
Бизнес потребителите обаче ще са главните потребители на мобилните облачни услуги, защото те повече от всеки друг имат нужда от тях. Така е заради смесването на личния живот и професионалната дейност. Бизнес-хората ще правят все повече уеб конференции, все повече Facebook ъпдейти и т.н.
Смартфоните
Смартфоните ще са главното устройство за мобилните облачни услуги. Днес над 45% от потребителите на мобилни устройства имат смартфон. Много от останалите скоро ще се сдобият със смартфон.
Проникването на смартфоните е от ключово значение за мобилните облаци. Мобилността при тези умни телефони е нещо доста повече от гласови услуги. Проучването на Cisco сочи, че гласът е едва на четвърто място сред услугите, най-често ползвани при смартфоните. Той се нарежда след снимането, браузването и обмена на електронна поща. След него остават работата с календари, играенето на игри, слушането на музика и др.
Мотивите
Мобилната сигурност е най-важна за потребителите на мобилни облачни услуги. Тя ще е и ключовият фактор, който ще ги мотивира да използват облачни мобилни услуги.
Макар че сигурността при мобилните устройства все по-често бива накърнявана от мобилни кибер-зарази, тя ще направи мобилния облак привлекателен за хората. Използването на мобилни облачни приложения е по-сигурно в сравнение с традиционните телефони, тъй като дори и да загубиш устройството си, съдържанието си остава налично (“там в облака”) – човек не губи данните си, не губи контактите си, не губи живота си.
Второто нещо, което силно ще мотивира хората, е фактът, че телефонът е винаги на линия. Трети съществен фактор е това, че няма лимит за функционалностите.
Бумът на видеото
Социалните мрежи и видеото „експлодират“ върху мобилните устройства – това са най-често използваните функции. На върха в класацията се нареждат гледането на видео, след това записването на видео, ъпдейтите в социалните мрежи. В бъдеще видеото ще е дори по-използвано.
Мрежите
Wi-Fi достъпът е все по-популярен метод за мрежов достъп за все повече смартфон потребители. Средно 35% от времето си те използват не мобилната мрежа на своя оператор, а местната Wi-Fi мрежа – в дома, в офиса или на обществено място. Хората предпочитат тази мрежа пред мобилната, дори и пред 3G мрежата, защото вярват, че е по-бърза.
Приложенията
Бизнес потребителите и индивидуалните клиенти не искат да плащат за мобилни приложения, показва практиката. Мобилният облак обаче е малко по-различно нещо: абонаментът при него се приема за нещо нормално за сървърните услуги, като например съхранението на данни, постоянния достъп до тях и т.н.
От гледна точка на софтуерните зависимости не се очакват затруднения, тъй като повечето дейности ще се случват през браузер. Затова за операторите и потребителите няма да е от критично значение какъв софтуер ползват (операционна система на мобилното устройство) и каква версия – стига да имат браузер на мобилния си телефон.
От гледна точка на доставчиците съществена роля ще има новият HTML5, който ще е важен за разработване на новите облачни приложения.
Прогнозата
• До края на 2012 година бизнес потребителите рутинно ще участват във видеоконференции през своите мобилни устройства, като в същото време ще използват и други устройства за видео общуване от типа на настолни уебкамери и станции за телеприсъствие.
• Бизнес потребителите търсят начин да „превключват“ между различните устройства в реално време. Така например ако човек участва във видеоконференция през мобилния си телефон и през това време влезе в офиса си, той би искал да прехвърли видеоконференцията на офисния телефон или компютъра си.
• Използвайки виртуални „десктоп“ среди, потребителите търсят начин да репликират своите „настолни“ преживявяния върху мобилните си устройства. Това ще позволи на мини-устройствата да се превърнат в истински “продължения” на работните и личните настолни компютърни системи. Това от своя страна им дава повече гъвкавост и подобрява продуктивността „в движение“.
• До 2012 границата между професионалните и личните дейности ще се размие що се касае до мобилните технологии. Размиването става все по-силно, тъй като хората искат да управляват двата си живота – професионален и личен – на едно устройство. Вследствие, бизнес-хората ще търсят унифицирани мобилни „облачни“ преживявания – хем за професионално, хем за лично боравене със съдържание. В резултат на това ще се наблюдава подобряване на производителността и на баланса между личен живот и работа.
• Ще бъдем свидетели на преход от смартфоните към тънки клиенти в съчетание с облачни мобилни услуги. Това ще включва първо неизбежния преход от обикновените мобилни телефони към смартфони, а след това към т. нар. тънки клиенти – таблети, 3G телефони и т.н. Тези устройства стават все по-мощни и могат да предават видео, телефония, системи за едновременно предаване на данни, образ и глас.
Ключът към успеха
За доставчиците, решени да яхнат новата вълна на мобилните облачни системи – доставчици на приложения, центрове за данни и мобилни оператори – са налице няколко важни фактора за бъдещия успех:
• да предлагат повече облачно-ориентирани услуги – да изградят силно портфолио;
• да създадат силно позициониране в мобилния облак чрез агресивен маркетинг и продуктово позициониране;
• да намерят начин да се отличават от конкуренцията чрез предлагане на уникални възможности;
• да разработят стратегия за интеграция на устройствата – за крайния потребител те са взаимодопълващи се;
• да създават мобилни облачни услуги за бизнес потребителите, но не само бизнес-приложения, защото тези хора имат и личен живот, а по-скоро разработвайки приложения за едновременното поддържане на личния живот и бизнеса;
• да гарантират конвергенция на мобилни и фиксирани услуги, така че потребителят да не усеща разлика, независимо дали ползва мобилна или фиксирана мрежа.