4,1% е ръстът на онлайн рекламния пазар у нас за 2011 година, сочи ново проучване, представено тази сутрин по време на IAB Форум 2012. Общият обем на приходите от онлайн реклама е 42,5 милиона лева. Година по-рано приходите са били 40,8 млн. лева.
Т.нар. дисплей реклама бележи 4,8% ръст за периода, докато рекламата на клик се радва на 3,9% ръст, обяви Лазар Малаков – търговски директор на Инвестор.бг.
Топ 11 рекламодатели за изминалата година са М-Тел, Райфайзенбанк, Уникредит Булбанк, Дженерал Мотърс, ДСК Банк, Bet-at-home, Нокиа, Крафт, Виваком, Евробанк И Еф Джи България, Прокредитбанк.
Най-активните рекламодатели са секторите финансови услуги, потребителски стоки, развлекателна индустрия, телекомуникации, автомобилна индустрия. За първи път през 2011 г. на онлайн рекламния пазар се появява и публичният сектор. Това се обяснява с проведените избори и активизирането на политическите партии с реклама онлайн.
За първи път в новото проучване са участвали и телевизиите. Това е помогнало за установяване на някои интересни изводи. Така например се забелязва, че трима от топ 10 рекламодатели в телевизията изобщо ги няма онлайн. От топ 20 на телевизионния рекламен пазар половината все още не са онлайн. Любопитен факт е, че в топ 50 на онлайн рекламата няма нито една марка бира.
Важно е да се отбележи, че в проучването са обхванати рекламите в български сайтове и не са включени българските реклами в Google и Facebook.