Експерти се усъмниха в ползата от реклама във Facebook. Причина за това е огромният брой фалшиви потребители, оценяван на около 54 милиона от общо 900-те милиона акаунта, по официални данни от компанията.
Известно е, че “харесванията” („лайковете”) се ценят високо от маркетолозите и PR-те на марки. Когато потребител натисне бутона „Харесвам” (Like) на дадена Facebook страница, компанията получава достъп до неговата лента с новини и може да му изпраща каквито пожелае послания, както и да информира неговите приятели, че харесва тази страница, респ. бранда.
Facebook публикува реклами на различни компании, целящи привличане на нови „лайкове”, и по този начин печели пари. Някои фирми вече са събрали милиони „харесвания”.
По-рано тази година обаче Facebook призна, че 5-6% от регистрираните потребители на сайта може да не са действителни. Като се отчете, че потребителската база на мрежата е 901 млн. акаунта, то фалшивите потребители възлизат на 54 милиона.
Според консултант на Sophos, този проблем придобива застрашителни размери. Спамъри и разработчици на зловреден софтуер могат да създават голям брой фалшиви акаунти, за да разпространяват с тяхна помощ опасни линкове и спам, добавяйки потребители в списъка с приятели.
Специалистите са на мнение, че управлението на няколко хиляди фалшиви акаунта може да се извършва само от един човек с обикновен компютър. Facebook със сигурност се опитва да реши този проблем, но различаването на фалшивите акаунти от действителните е трудна задача.
В скорошно интервю за BBC представител на Facebook заяви, че компанията не наблюдава особено увеличение на потока от „лайкове”, идващи от фалшиви акаунти. Според консултанти по продажби на стоки в социалната мрежа обаче, клиентите имат сериозни съмнения за това кой клика на техните реклами, макар и да са доволни от обема на вижданията и кликовете.
Така например, има случаи, при които в глобално позиционирани реклами всички кликове идват от страни като Филипините или Египет – от потребители на възраст 13-17 години, с крайно подозрителни имена. При по-задълбочен анализ е установено, че някои от тези потребители са „харесали” от 3 до 5 хиляди страници във Facebook.
BBC цитира шеф на голяма британска компания, който оценява скептично възможностите за реклама във Facebook. Всички инвестиции в реклама в социалната мрежа са довели до крайно незначителен ръст на продажбите, споделя мениджърът. Според него, нивото на взаимодействие с крайните потребители чрез Facebook може да се повиши, но без реклама.
Представители на Facebook, от своя страна, отричат, че фалшивите акаунти имат толкова голямо влияние върху ефективността на рекламата. Освен това рекламодателите в мрежата имат достъп до статистика, където могат да видят кой конкретно е харесал тяхната страница, така че манипулациите се установяват лесно.
Tova deistvali ??