Sharp, Apple и Foxconn в омагьосан триъгълник

Акциите на Sharp паднаха до 37-годишен минимум след обявяване на загуби за финансовата 2012-2013 г. в размер на 250 милиарда йени при очаквани само 30 милиарда. Това принуди Foxconn – един от най-големите контрактни производители в света – да преразгледа споразумението с японската компания за покупка на 9,8% от акциите й, сключено през март т.г.

Foxconn иска да плати по-малко от договорената сума (около 800 млн. долара) за една десета от Sharp. Почти сигурно е, че сделка ще има, тъй като Sharp доставя ключови компоненти за iPhone и iPad, които се сглобяват от Foxconn по поръчка на Apple.

Sharp e нужна на Apple, коментира анализаторът Алберто Моел от Sanford C. Bernstein. Мощностите на японската компания са толкова големи, че ако тя излезе от пазара, за Apple ще има много сериозни негативни последствия.

Ето защо Foxconn, която е обвързана с Apple, реши в крайта сметка да инвестира много повече – 1,7 млрд. долара в Sharp. Тайванската компания се надява с тази сделка да конкурира Samsung, стана ясно от скорошно изявление на Тери Гоу, който оглавява Foxconn. Според оценки на Jih Sun Financial Holdings, 34% от приходите на Foxconn идват от iPad и iPhone.

Анализатори обаче се съмняват, че инвестицията в Sharp ще увеличи продажбите на Apple, респ. приходите на Foxconn. Макар и бизнесът на Foxconn да е тясно обвързан с Apple, няма никаква гаранция, че наливането на пари в Sharp може да обезпечи допълнителни поръчки за тайванците, коментира Винсент Чен от Yuanta Securities.

Парадоксален в тристранните отношения Apple-Sharp-Foxconn е фактът, че въпреки интензивното търсене от страна на Apple, подразделението на Sharp за течнокристални дисплеи продължава да бъде губещо и завлича цялата компания надолу.

Sharp планира да съкрати около 5 хиляди служители, или 8,8% от целия си персонал. Ако съумее да намали разходите си със 100 милиарда йени, компанията ще възвърне своята конкурентоспособност и доверието на инвеститорите.

Коментар