AMOLED панелите твърде скъпи за телевизори

Популярността на екраните с органични светодиоди AMOLED (Active Matrix Organic Light-Emitting Diode) продължава да расте, благодарение на предимства спрямо LCD като по-ярки цветове и по-висока ергономичност. По данни на NPD DisplaySearch, през 2012 г. производителите ще пуснат общо 2,3 млн. квадратни метра AMOLED панели, а към 2016-та този показател ще нарасне 10 пъти до 22 млн. кв.м.

В момента почти цялата AMOLED продукция се използва в смартфоните. Но и производителите на телевизори започват да проявят интерес към технологията с органични светодиоди. Има обаче един сериозен проблем и това е цената.

Според експерти, производството на 55-инчов AMOLED телевизор на база TFT технология с бели светофилтри OLED е 8 пъти по-скъпо отколкото на аналогичен 55-инчов TFT-LCD дисплей. При използване на OLED с червени, зелени, сини и бели светофилтри разликата в цената набъбва до 10 пъти, заради скъпите материали и малкия производствен обем.

Играчите в сектора се опитват да намалят цената на AMOLED продуктите, но осезаеми резултати ще има в по-дългосрочен план. Цените на AMOLED може да паднат дори под нивото на LCD екраните, в резултат на нови и усъвършенствани технологични процеси, материали и литография, коментира NPD DisplaySearch.

Анализаторската компания твърди, че през 2011 г. на  пазара са пуснати около 2 млрд. малки и средни AMOLED екрани, което е с 6% спрямо предходната година. В стойностно изражение, пазарът на подобни екрани възлиза на 28 млрд. долара през 2011 г., бележейки ръст от 29%. Като брой, продажбите на AMOLED панели са нараснали със 182%, а на течнокристални – само с 19%.

Лидер на пазара за малки и средни AMOLED дисплеи е Samsung Mobile Display (SMD) с дял от 17,2%, следвана от Sharp (13,5%) и Chimei Innolux (9,5%). Наскоро на този пазар влезе и Japan Display – съвместна компания на Toshiba, Sony и Hitachi.

Коментар