Бизнес социална мрежа разпознава емоции

Корпоративните социални мрежи наподобяват интранет – в тях се съдържат профили на служители, публикуват се вътрешни новини, провеждат се конференции. Обикновено са предвидени и възможности за съвместна работа над проекти. Като цяло, те приличат на общодостъпните социални мрежи, с които повечето хора са свикнали, отколкото на бизнес приложения, т.е. по-дружелюбни са, в резултат на което служителите могат лесно да се откриват едни други, да се запознават и обменят информация.

Разработчиците продължават да търсят нови начини за извличане на максимална полза от данните в корпоративните социални мрежи за своите клиенти. Мрежата Yammer, например, предложи на шефовете, загрижени за морала на колектива, инструмент за оценка на атмосферата в един или друг отдел на компанията. Новата функция е реализирана на базата на софтуер Crane, разработен от Kanjova, който открива и анализира емоции в кореспонденцията между служителите.

Yammer е наричана социална мрежа за „бели якички”. По същество тя представлява конструктор, в който компаниите могат да създават собствени социални мрежи за общуване на служителите. Мрежата, която стартира през 2008 г., в момента е собственост на Microsoft и има над 5 милиона потребители от 200 хиляди компании, като 85% от тях влизат в списъка Fortune 500. Само една пета от клиентите обаче ползват платените услуги на Yammer.

Софтуерът Crane анализира текстове и разпознава до 80 различни нюанса на емоции, но показва на специален панел за мениджъра само 15 от най-често разпространените, за да не усложнява интерфейса. Програмата генерира резултати в графики и таблици, определя най-разпространените сред персонала думи и изрази и дори отделя лидери в групите.

Запазено е все пак известно ниво на конфиденциалност. Crane може да следи емоционалното състояние само на цели групи вътре в компанията – например на отдела по продажби, без да издава настроението на конкретни служител. Виждайки обаче лидерите на групи, работодателят може да прецени чии емоции влияят най-силно на състоянието на колектива.

Разработчикът на Crane уверява, че програмата може да донесе ползи и на ръководството, и на служителите. Така например, при работа над нови продукти или голям проект, с помощта на Crane мениджърът може да избави служителите от излишен стрес, виждайки навреме покачването на напрежението.

Функцията вече е тествана в една от фирмите клиенти на Yammer при пускане на нова корпоративна поща. Ръководството на компанията е забелязало недоволство и раздразнение у служителите при работа със системата, което е провокирало своевременна намеса на ИТ отдела за решаване на проблема.

Коментар