Дистрибуторският ИТ бизнес без „план Б”

Дистрибуторският ИТ бизнес в България няма „план Б”. Бизнесът с компютърен хардуер, софтуер и консумативи е генерирал през 2011 г. приходи с цели 28,1% по-малко спрямо предкризисната 2008 г., а 5 компании са напуснали бизнеса. Това сочат окончателните резултати от проучване на агенция CBN Pannoff, Stoytcheff & Co за периода 2007-2013.

Притиснат от спадащата покупателна способност на населението, намаляващите инвестиции на бизнеса и държавата в хардуер и софтуер, политиката на някои от големите световни ИТ производители, най-вече на портативни компютри, да сключват директни договори с ритейл веригите, 28-те опериращи компании в ИТ дистрибуторския бизнес в България продължават да се борят с много сериозни предизвикателства на пазара.

За това, че ИТ дистрибуцията е изключително тежък за рентабилно управление и планиране бизнес говори и фактът, че в такава напрегната пазарна действителност всяка една, дори и незначителна на пръв поглед погрешна стъпка, може да отслаби много или дори да извади от бизнеса компании с над 10 години присъствие, а пазарните им дялове светкавично да отидат при конкурентите. Поне на пет компании това им се случва през настоящата година. Но и над 10 са на печелившата страна, коментира CBN.

В дистрибуторския бизнес маржовете падат дори под 1%, в условия на четири поредни години на намаляваща производителност и с три години ръст за възнаграждения. Според CBN, сегментът върви към окрупняване и много сериозно разместване на позиции. Все по-решаващи ще стават подобряването на комуникациите с дилърите, изключително прецизното и бързо планиране на доставките, складът, маржовете, кредитните линии, cash-flow мениджмънтът и нещо ново –  информационната политика, заключава агенцията.

Коментар