ЕК ще изкоренява маркетинговите измами

Европейската комисия очерта серия от действия за справяне с маркетинговите измами, като например заблуждаващата реклама от издателства на фирмени указатели. Целта е да се осигури по-добра защита на фирми, специалисти и неправителствени организации в Европа от непочтени търговци, използващи подвеждащи търговски практики, като например предлагане на привидно безплатна актуализация на данни във фирмен указател, за която след това потребителите биват таксувани годишни такси.

Малките предприятия са особено уязвими по отношение на измамниците, които често действат под юрисдикцията на друга държава от ЕС и така затрудняват правоприлагането. Поради тази причина Комисията обяви плановете си за подсилване на действащото законодателство с цел изрично забраняване на практики като прикриването на търговски намерения при кореспонденция и по-строго прилагане на правилата при трансгранични случаи.
Всеки ден предприятия, професионалисти и организации на гражданското общество в ЕС стават жертва на маркетингови измами под формата на невярна или заблуждаваща информация за услугата, маскирани като фактури оферти, подвеждащи формуляри за актуализация на данни във фирмени указатели и др. Статистиката показва нова тенденция, която може да засегне бизнеса по целия свят. Твърди се, че с разпространението на масовия маркетинг най-известните оператори на заблуждаващи указатели могат да изпращат до 6 милиона формуляра годишно.
Изчислено е, че финансовите щети за всяко отделно предприятие в резултат от подобни измами са между 1000 и 5000 евро годишно.
Стратегията описва подробно бъдещите действия за подобряване на защитата на предприятията:
1. По-строги правила за забрана на някои практики
• За да се повиши правната сигурност и попълнят пропуските, някои явно заблуждаващи практики, като например подвеждащата реклама на фирмени указатели, ще бъдат изрично забранени, за да бъдат търговците сигурни, че те попадат в обхвата на директивата за заблуждаващата и сравнителната реклама и са незаконни.
• За да се гарантира, че всички спазват правилата, Комисията предвижда да увеличи наказанията в случай на нарушение. Държавите членки ще трябва да гарантират, че в законите им са предвидени ефективни, пропорционални и възпиращи санкции.
2. По-строго прилагане на правилата при трансгранични случаи
• Всяка държава членка ще трябва да посочи орган по правоприлагане с необходимите правомощия, за да се гарантира прилагането на правилата и в отношенията между предприятия. Това все още не е така във всички страни от ЕС днес.
• Комисията ще установи процедура за сътрудничество между органите по правоприлагане. Така създадената мрежа за правоприлагане ще позволи на съответните органи, като например агенциите за защита на конкуренцията или потребителите, да обменят информация, да искат трансгранично съдействие и да възпрепятстват подвеждащите практики, засягащи фирмите.
Действията на Комисията са следствие от проучване на Европейския парламент и обществена консултация, при които големи и малки предприятия от всички сектори настояха за засилена защита на равнище ЕС от подвеждащи маркетингови практики. 84% от анкетираните подкрепиха създаването на общоевропейско законодателство срещу най-вредните търговски практики, засягащи предприятията.
Има няколко заблуждаващи практики, които се използват масово от непочтените търговци. Най-разпространените измами често се основават следната схема: непочтен търговец подмамва жертвата да се съгласи да сключи злоупотребяващ договор, при който за незначителна или несъществуваща услуга се изисква огромна цена. След това търговецът измамник използва всички възможни средства, за да принуди жертвата си да заплати.
При една от най-често срещаните измами издателства на фирмени указатели изпращат формуляри до активни стопански субекти, като например собственици на магазини, архитекти или лекари, с които те привидно безплатно могат да актуализират данните си в тези указатели. След като жертвите се съгласят, им се казва, че са подписали договор и че трябва да плащат значителна сума всяка година.

При проучване в ЕС бе констатирано наличието на 13 000 жалби за измами, свързани с фирмени указатели, като се смята, че това е само върхът на айсберга. Понастоящем ефективното прилагане на правилата на ЕС е трудно, когато нарушителят и пострадалият са от две различните страни от Съюза.

Коментар