Комисията за защита на конкуренцията прие насоки относно корпоративните програми за съответствие с правилата на конкуренцията. Целта на документа е да помогне на бизнеса да разбере ползите от създаването на такива програми и да насърчи ръководния състав на компаниите да ги разработва и приема, съобщиха от КЗК.
Наред с основните разпоредби и рисковете от тяхното неспазване, насоките се фокусират и върху главните практически стъпки, които компаниите могат да предприемат. Посочени са и рисковите фактори за участие на всяко предприятие в забранени споразумения, решения или съгласувани практики, както и предпоставките за злоупотреба с господстващо положение.
Корпоративните програми за съответствие с правилата на конкуренцията представляват набор от действия, вътрешни процедури и документи, които предприятията изготвят по своя собствена инициатива. Тези програми изразяват волята на ръководството на предприятията за спазване на правилата на конкуренцията, насочени са към всички организационни нива и персонал на компаниите и като част от вътрешнофирмената политика и процедури налагат съответните задължения към мениджърите, служителите и работниците.
Програмите за съответствие с правилата на конкуренцията преследват две основни цели: да предотвратяват или намалят рисковете от нарушение на правото на конкуренцията и да предоставят средствата за тяхното своевременно установяване, както и процедурата, която да бъде следвана, при установяване на вече допуснатите нарушения.
Чрез корпоративните програми компаниите доброволно предприемат определени действия, предназначени да идентифицират, предотвратят и разрешат случаи на потенциално противоправно поведение от тяхна страна, като се определят отговорните служители и процедурите, които трябва да се следват. По този начин бизнесът сам очертава и конкретните рамки, в които може да реализира пазарното си поведение, без да нарушава правилата на конкуренцията.