Кризата в музикалната CD индустрия се задълбочава

Музикалната индустрия беше разтърсена от един доклад, който показа, че продажбите на CD-та през тримесечието ще се понижат с цели 20% в сравнение със същия период на миналата година. Това е поредната от многото лоши новини за музикалната индустрия в последните няколко години. Кой обаче е виновен за това?
Според Уол Стрийт Джърнъл, който съобщи новината, основна роля за спада играе запустяването на музикалните магазини. 800 магазина са затворили през 2006 година в САЩ, според вестника. Естествено това не е без причина: магазините не са продавали достатъчно музика, за да реализират печалба.
За сметка на това пък легалните даунлоудвания продължават да нарастват. Но досега анализаторите и пресата обсъждаха само как легалните сваляния на музика са се провалили в запълването на празнината от липсата на приходи, създадена от спада на традиционните CD продажби. Дали обаче легалните даунлоудвания са причина за този дефицит.
За последното тримесечие прогнозите сочат продажби от около 81.5 милиона музикални диска. И докато това е с 20% по-малко в сравнение със същия период на миналата година, то за продажбите на дигитални сингли от магазини, подобни на iTunes на Apple, се прогнозира ръст с 54%. Това означава, че ще бъдат продадени около 175 милиона песни. С други думи, броят на свалените песни сериозно превишава продадените музикални дискове.
Колко от тези покупки са „сингли”, а не продажби на дигитални албуми онлайн или абонаментни сваляния? Миналата година индустрията регистрира приходи от около 2$ милиарда от онлайн музикални продажби, а около 800$ милиона от тях са от сингли, според доклада на IFPI (International Federation of the Phonographic Industry). Като се вземат тези данни за отправна точка, излиза, че поне 40% от продажбите са на сингли. Това дава основание да се очаква, че за последното тримесечие ще бъдат продадени дигитално около 70 милиона сингъла.
Въпросът е: колко често потребителят избира да купи една или две песни от даден албум пред това да купи целия албум? Един потребител е готов да закупи цял албум, ако знае, че той е „хитов”. Но ако потребителят харесва само няколко от песните в албума, нормално да си купи само тях. Имайки предвид, че ще бъдат продадени 70 милиона дигитални сингъла, може да се заключи, че отношението между закупуването на дигитална песен или цял музикален диск от един потребител е приблизително 1:1,22, т.е. почти по равно. 
Но докато преди години повечето потребители биха дали и последните си пари за един албум, за да чуят песента „Love me tender”, сега тази същата песен може да бъде купена само за няколко долара. С други думи, бизнесът се променя. Легалните даунлоудвания са във възход, продажбите на физически дискове рязко намаляват, а изглежда потребителите имат огромно желание да купуват дигитални сингли. И дори те да не си купуват само по една или две песни от албум, то тази разсъдливост може да бъде опустошителна за продажбите на CD албумите.
Естествено има и други фактори, замесени в този проблем. Конкуренцията с останалите форми на забавление, като Интернет, например, също взима от дяла на музиката и телевизията.
Без съмнение индустрията ще хвърли голяма част от вината за спада в продажбите на P2P мрежите за споделяне на файлове. Проучвания обаче показват, че музикалното пиратство не е единствената сериозна причина за тези ефекти в индустрията. Така че би било добре да се потърсят и другите фактори за спада.

Коментар