Пазарът на телевизори отбеляза спад през 2012 година, предизвикан от пониженото търсене в Япония, Северна Америка и Западна Европа, сочат проучвания на IHS iSuppli и NPD DisplaySearch.
Като цяло, в света са продадени 238,5 млн. от всички видове телевизори срещу 254,6 млн. година по-рано, което е спад от 6,3%.
Две години ще са необходими на ТВ пазара за достигане на нивата от 2011-та, смятат анализаторите. Очаква се през 2015 г. продажбите на телевизори в световен мащаб да възлязат на 253,1 млн. единици.
Що се отнася до отделните сегменти от пазара, за първи път анализаторите отчитат спад при течнокристалните модели – през 2012 г. са продадени 209,8 млн. броя LCD, спрямо 211,3 млн. в предходната година. Доставките на плазмени телевизори също са намалели – от 17,9 до 13,1 млн. броя.
Към 2017 г. плазмените ТВ ще се превърнат в нишов продукт, като пазарът почти напълно ще бъде завладян от LCD и OLED модели. Още по-мрачна е перспективата за телевизорите с кинескопи (CRT-TV), при които се очаква 40% спад – от 25,2 до 15,5 млн. броя. IHS iSuppli прогнозира, че през 2016 г. производството на тези телевизори ще бъде прекратено.
Забавянето на глобалния пазар на телевизори започна още през 2011 г., когато бе отчетен ръст от само 1%. Към началото на десетилетието повечето потребители в развитите страни и много купувачи от развиващите се региони вече имаха плоски телевизори, които замениха остарелите кинескопни модели. Заедно с икономическия фактор, това доведе до значителен спад в сегмента.
Единствените пазари с положителна динамика през 2012 г. бяха Китай и Източна Европа. В повечето от останалите региони, вкл. Азиатско-Тихоокеанския, Латинска Америка, Африка и Близкия изток, продажбите отбелязаха спад. Негативната тенденция се прояви най-силно в Япония, където доставките на телевизори намаляха с 13,5 млн. броя, както и в Северна Америка и Западна Европа.
Прогнозите за бъдещето на ТВ пазара обаче не са толкова мрачни. Очаква се с подобряване на икономическата ситуация пазарът да се стабилизира още през текущата година, като продажбите ще отбележат малък ръст от 0,3%, т.е. ще останат почти на нивото от 2012 г. Забележим ръст предстои следващата година – продажбите през 2014 г. ще се увеличат с 2,8%.
След още три години, през 2017, доставките на телевизори в световен мащаб ще достигнат 270,5 млн. броя, за което ще допринесе намаляването на цените на моделите с ултрависока резолюция (UHD) и OLED.