
Пазарът на телевизори отбеляза спад през 2012 година, предизвикан от пониженото търсене в Япония, Северна Америка и Западна Европа, сочат проучвания на IHS iSuppli и NPD DisplaySearch.
Като цяло, в света са продадени 238,5 млн. от всички видове телевизори срещу 254,6 млн. година по-рано, което е спад от 6,3%.
Две години ще са необходими на ТВ пазара за достигане на нивата от 2011-та, смятат анализаторите. Очаква се през 2015 г. продажбите на телевизори в световен мащаб да възлязат на 253,1 млн. единици.
Що се отнася до отделните сегменти от пазара, за първи път анализаторите отчитат спад при течнокристалните модели – през 2012 г. са продадени 209,8 млн. броя LCD, спрямо 211,3 млн. в предходната година. Доставките на плазмени телевизори също са намалели – от 17,9 до 13,1 млн. броя.
Към 2017 г. плазмените ТВ ще се превърнат в нишов продукт, като пазарът почти напълно ще бъде завладян от LCD и OLED модели. Още по-мрачна е перспективата за телевизорите с кинескопи (CRT-TV), при които се очаква 40% спад – от 25,2 до 15,5 млн. броя. IHS iSuppli прогнозира, че през 2016 г. производството на тези телевизори ще бъде прекратено.
[related-posts]
Забавянето на глобалния пазар на телевизори започна още през 2011 г., когато бе отчетен ръст от само 1%. Към началото на десетилетието повечето потребители в развитите страни и много купувачи от развиващите се региони вече имаха плоски телевизори, които замениха остарелите кинескопни модели. Заедно с икономическия фактор, това доведе до значителен спад в сегмента.
Единствените пазари с положителна динамика през 2012 г. бяха Китай и Източна Европа. В повечето от останалите региони, вкл. Азиатско-Тихоокеанския, Латинска Америка, Африка и Близкия изток, продажбите отбелязаха спад. Негативната тенденция се прояви най-силно в Япония, където доставките на телевизори намаляха с 13,5 млн. броя, както и в Северна Америка и Западна Европа.
Прогнозите за бъдещето на ТВ пазара обаче не са толкова мрачни. Очаква се с подобряване на икономическата ситуация пазарът да се стабилизира още през текущата година, като продажбите ще отбележат малък ръст от 0,3%, т.е. ще останат почти на нивото от 2012 г. Забележим ръст предстои следващата година – продажбите през 2014 г. ще се увеличат с 2,8%.
След още три години, през 2017, доставките на телевизори в световен мащаб ще достигнат 270,5 млн. броя, за което ще допринесе намаляването на цените на моделите с ултрависока резолюция (UHD) и OLED.
