Не само клиентите на големи банки и сайтове за електронна търговия са обект на фишинг измами. Все повече дребни компании и отделни хора, клиенти на малки банки и кредитни бюра, попадат в обсега на заплахата от кражба на поверителни данни с цел финансово облагодетелстване, или фишинг. Проучване на компанията First Data Corp. показва, че през миналата година 43% от възрастните американци са получили поне един фалшив и-мейл. По-лошото е, че всеки двадесети от тях, или 4,5 милиона души, е предоставил исканата в мейла информация. И най-лошото, половината от тези хора са станали жертва на измама с кражба на идентичност.
Проникването на фишинга в територията на редовия Интернет потребител носи различни имена – от “падъл” до “спиър фишинг”. Както и да се нарича обаче става въпрос за едно и също нагло престъпление в кибер пространството.
Явлението не е ново, но напоследък придоби особено опасни размери и мутира в по-сложни форми, трудни за предотвратяване. Жертвите на фишинга обикновено биват подлъгвани с нагласен и-мейл да предоставят важна лична информация, с помощта на която измамниците получават достъп до банкови и кредитни сметки. Средната стойност на фишинг измамите в САЩ е около 600 долара, като има случаи и на много болезнени “ужилвания”.
Технологичните компании опитват да решат проблема с нови методи за удостоверяване, които ще информират за подозрителни и-мейли и уеб сайтове. Но нуждата от съвместни действия на компаниите ще забави пускането на по-сигурни решения.
Фишинг, пари и страх
|
Що е фишинг
|
– кражба на поверителни данни чрез лъжливи и-мейли и сайтове с цел източване на банкови и кредитни сметки
|
Статистика
|
– 2,25 милиона са жертвите на фишинга в САЩ за миналата година;
– средната стойност на измама е 600 долара |
Страх
|
– над една трета от уеб потребителите в САЩ се страхуват да пазаруват он-лайн
|
През това време фишингът набира скорост. По данни на корпорацията Symantec, известна със своите продукти за сигурност, през първата половина на миналата година са идентифицирани средно по 7,92 милиона опита за фишинг на ден! Това е увеличение с 5,70 милиона спрямо предходните 6 месеца.
Освен пряката кражба на пари от жертвите, явлението фишинг носи и друг негативен ефект. Страхът от измами отблъска интернет потребителите от електронната търговия.
Проучване на eMarketer твърди, че над една трета от уеб потребителите в САЩ не пазаруват он-лайн от съображения за сигурност и страх от кражба на поверителна информация.
Фишингът е глобален проблем. Жертвата може да е клиент на банка в Лондон, а престъплението да се извърши от сървър в Китай. Това изисква обединени усилия на интернационално ниво от съответните власти и партньорство на технологичните компании за справяне с престъплението. Трудна задача…