ВАС даде зелена светлина за сравнителната реклама в България

Петчленен състав на Върховния административен съд отсъди в полза на Орбител в първото съдебно дело за сравнителна реклама в България. Финалното решение установи, че Орбител е действал като лоялен конкурент и сравнителната реклама на компанията е целяла да помогне на клиентите да се ориентират по-бързо в офертите на двата доставчика и да улесни избора им.
Решението на ВАС не подлежи на обжалване и поставя край на първото по рода си съдебно дело у нас.
“Съдебните власти отсъдиха в полза на лоялната конкуренция в страната и най-вече в полза на българските потребители”, заявиха от Орбител.
Историята на казуса със сравнителната реклама започна през 2006 година, когато Орбител въведе нова телефонна тарифа на услугата си Бизнес Орбифон и я сравни директно с услугите на БТК. Това беше първата реклама за директно сравнение на цени в България.
Кампанията включваше национални телевизии, национална и регионална преса. В резултат, БТК заведе жалба в Комисията за защита на конкуренцията, която постанови спиране на рекламата.
Орбител обжалва решението на КЗК, с мотивите, че сравнителната реклама е позволена от закона и безспорно е в полза на потребителите, като междувременно преустанови кампанията.
По двустепенната система на обжалване, работеща в България, последваха 4 решения на Висшия административен съд (в три- и петчленен състав), които отмениха както предварителното изпълнение, така и решението по същество на КЗК.
Решенията на ВАС постановяват, че Орбител не е извършил действия, които са в противоречие с добросъвестната търговска практика, и че компанията е лоялен конкурент.

Коментар