Ръст на „агресивните” бази данни за реклама

Мобилният рекламен софтуер (madware) за Android е изключително агресивен напоследък, сочи нов доклад на Symantec. Става въпрос за приложения, които използват т.нар. агресивни бази данни за реклама (ad libraries).

Базите данни за реклама могат да събират информация за потребителя на приложението с цел таргетирана реклама. Някои от тези бази данни обаче позволяват изтичане на информация или провокират неприятни практики като показване на реклами в секцията за известяване, създаване на рекламни икони или променяне на букмарковете на уеб браузъра. Именно тези бази данни Symantec нарича агресивни бази данни за реклама.

Наличие на мадуер в различните категории приложения на Google Play (източник: Symantac)

Наличие на мадуер в различните категории приложения на Google Play (източник: Symantac)

Към средата на годината са били познати 65 бази данни за реклама, като над 50 процента от тях са класифицирани като агресивни. Процентът на приложенията, които използват агресивни бази данни за реклама, бележи ръст от 2010 г. насам, достигайки 23 процента през първата половина на 2013 г.

Symantec предупреждава потребителите, че могат да очакват най-много мадуер, когато свалят приложения от категорията „Personalization” в Google Play, следвана от „Utilities & Demo” и „Racing Games”. Това контрастира с присъствието на зловреден софтуер (малуер), който е най-вероятно да бъде открит в категориите „Photography”, „Arcade & Action Games” и „Entertainment”.

Съвсем очаквано, малуеърът бележи стабилен ръст заради обема познати образци зловреден софтуер, с изключение на мадуер и грейуер (grayware, дразнещ, нежелан софтуер. През месец юни 2013 г. броят им достига 275 000, бележейки четирикратен ръст за една година.

Коментар