Хората в градовете оценяват най-високо възможностите за пазаруване, ресторантите, местата за забавление, а най-недоволни са от лошите условия за децата и възрастните хора, комуникацията с властите и трафика.
Това сочат резултатите от проучване на Ericsson ConsumerLab сред притежатели на смартфони в Сао Пауло, Пекин, Ню Йорк, Лондон и Токио относно 18 нови мобилни услуги, свързани с важни аспекти от живота.
Анкетираните считат, че до три години пазарът на смарт услуги в градовете ще е до пет пъти по-развит от сега, превръщайки тестовите продукти в масови. Потребителите вярват също, че предложените смарт услуги трябва да бъдат инициирани от съответните индустрии и реализирани от ИКТ бизнеса.
Примери за нови услуги са: указатели за ресторанти в социалните мрежи, дигитални треньори в реално време, препоръки за пазаруване, мобилни менюта, резервации на маси в заведения и доставка на поръчаните стоки в същия ден. На въпрос, свързан с приложение за проверка на съставките на храната, 8% от анкетираните отговарят, че услугата е вече достъпна, а 61% процента очакват тя да бъде на разположение едва след три години.
Проучването засяга а и сфери от градския живот, от които потребителите са недоволни, а именно лошите условия за живот за децата и възрастните хора, комуникацията с институциите и трафика. Новите концепции за услуги в тези области предвиждат създаване на платформи за социални грижи, улесняващи комуникацията между членовете на семейството чрез различни устройства, градска мобилна услуга, която предоставя информация от местните власти, и дневен маршрут за най-бързо придвижване.
Анкетираните сигнализират също, че често търсят през своите смартфони по-добри услуги и по-лесна комуникация с местните власти. Наред с това, между 10 и 15 процента от младите двойки или родители споделят, че редица услуги, подпомагани от ИКТ, вече се предлагат в техните градове, докато 64-68 процента вярват, че подобни услуги ще станат активни след 3 години.
„Масовото търсене на нови услуги в областта на ИКТ може да промени живота в града много повече, отколкото предполагаме, само за три години. Смартфон услугите, свързани с пазаруване, заведения, ресторанти и места за забавление, могат драстично да повишат удовлетвореността на хората от живота в градовете”, коментира Михаел Бьорн, ръководител изследвания в Ericsson ConsumerLab.
Трафикът е причина номер едно за недоволството в градовете. 47% от притежателите на смартфони, участвали в проучването, проявяват интерес към личен навигатор, който предоставя подробна информация за всички видове транспорт – от ходене пеша до шофиране. Почти половината (47 процента) от притежателите на смартфони предричат, че мобилните оператори ще предложат тази конкретна услуга, въпреки че повечето анкетирани очакват първо транспортната индустрия да инициира въвеждането на подобно приложение.