Застой на РС пазара предизвика летни промени в големите компании

Застой на РС пазара предизвика летни промени в големите компании
Водещите технологични гиганти активизират клиентската си политика и възприемат нови маркетингови стратегии
Кирил Миленов
17/07/2006
Част от най-големите хай-тек компании променят пазарните си стратегии, поради намаляване на продажбите на PC-та. Целта е да се използва “мъртвият” летен сезон за планиране на фирмена политика, която ще трябва да донесе печалба на компаниите в бъдеще. Активното търсене и предлагане ще се възстанови с края на летните отпуски, началото на учебната година и с настъпването на големите празници към края на годината. Тогава компаниите ще трябва да се активизират и де се адаптират към новите пазарни условия.
Големият бум и ежегодният мащабен растеж в продажбите на персонални компютри вече са в миналото, според анализаторите. От IDC например съобщават, че продажбите на PC-та се очаква да нараснат като цяло едва с 11% за 2006, което е с 15% по-малко от същия показател през последните две години.
Наскоро Intel взе решение да намали състава си, като съкрати 1000 свои мениджъри, работещи в различни части на света. Тези действия на компанията бяха реакция спрямо загубата на пазарен дял за сметка на главния конкурент – Advanced Micro Devices (AMD), както и опит за ускоряване на процесите на работа в корпорацията.
Dell, компанията номер едно в производството на персонални компютри, също обяви, че тотално ще промени политиката спрямо крайните клиенти. Вече няма да се разчита на промоционално понижаване на цените на определени продукти и ексклузивни рекламни оферти за тяхното закупуване. Вместо това ще бъдат свалени редовните цени на цялостната продукция.
Това е радикална промяна в политиката на Dell, която досега беше известна сред американците като компанията с непрекъснатите промоции. Последните планове обаче включват фокусиране на вниманието върху услугите за крайните клиенти. Това включва инвестиране на $100 милиона в наемането на допълнителен персонал за “call” центровете и цялостно подобряване на клиентското обслужване, според информации от компанията.
Gateway, която заема трето място по продажби на персонални компютри на американския пазар, заяви, че ще наеме допълнителна бройка от 130 служители, осигуряващи техническа подкрепа на клиентите. Основните усилия на компанията  ще бъдат вече в сферата на клиентската политика.

Промени в РС бизнеса  
Предпоставка
– намаляване на темпа на растеж в продажбите на РС и поевтиняване на продуктите
Посока на промените
– оптимизиране на дейността и насочване на усилията към обслужване на клиентите
Кой какво предприема
Intel – освобождава се от ненужно производство, намалява мениджърския персонал;
Dell – засилва call центровете, ще намалява цените на всички продукти, а не само на промоционалните;
Gateway – увеличава персонала за техническа поддръжка
 

 Всички тези промени идват да подскажат, че на РС пазара ще се продава все по-трудно. Персоналните компютри, настолни и лаптопи, в скоро време няма да напуснат технологичния пазар, тъй като в момента нямат разумна алтернатива. Те са дълбоко навлезли в работата на корпорациите и живота на хората и технологията им постоянно се развива. Характеристиките на един РС твърде бързо стават незадоволителни и трябва често да се ъпгрейдват, а това гарантира постоянство на продажбите.

РС технологията е толкова достъпна, че всяка гаражна фирма може да сглобява и продава настолни РС и дори лаптопи за дома и малкия бизнес. На големите реномирани производители остава да се конкурират в корпоративния сегмент с настолни РС и сървъри, както и на все още непревзетия от асемблаторите пазар на лаптопи.
Мобилни телефони, смартфони, PDA, MP3 и видео плеъри, от друга страна, стават все “по-умни” и съчетават все повече функции. Разрастването на тази пазарна ниша не влияе сериозно на продажбите на персонални компютри засега, но бележи тенденция. В бъдеще умните мобилни устройства може да заместят PC-то за някои приложения, прогнозират експерти.
Все по-неблагодарният PC пазар и оформянето на нови тенденции вече започна сериозно да променя политиката на най-големите технологични производители. Неотдавна IBM, символът на РС индустрията, се оттегли от този пазар, като продаде бизнеса си на китайската компания Lenovo.
Синият гигант, както още е известен IBM, се фокусира изцяло върху услугите и софтуера, където възможностите за печалби са значително по-големи, отколкото в продажбите на РС хардуер. Сега в IBM едва ли съжаляват за решението си, на фона на прогнозите за пазара и падащите цени. Няма да е изненада ако и някой друг от големите в хай-тек бизнеса последва IBM.

по темата: „Застой на РС пазара предизвика летни промени в големите компании”

добавете коментар...

  1. hop4o

    Njama nikakyv zastoi!

Коментар