Продължаващият бум на мобилните телефони в развиващите се страни от Азия и Африка е съпроводен със спад в търсенето на скъпите модели, според нови проучвания, които отчитат настъпилия смут на пазара.
Производителите на хендсети са продали 283 милиона телефона в периода януари-март, което е увеличение с 10% в сравнение със същия период от миналата година. Но е с 15% намаление в сравнение с четвъртото тримесечие на 2007, когато продажбите обикновено скачат поради празниците, се казва в проучване на Ройтерс.
През последните три години пазарът за мобилни телефони пада между 9% и 16% всяко първо тримесечие, твърдят анализаторите от Strategy Analytics. Четвъртият по големина доставчик в света – Sony Ericsson, чиято сила е във високо ценените музикални телефони с качествена камера, направи предупреждение за спад в печалбата си през Q1. То дойде, след като Texas Instruments съобщи за по-слабо търсене на чипове за 3G телефони от висок клас.
Изявлението на TI увеличи страховете, че забавянето в глобалната икономика започва да се отразява и на индустрията на мобилните телефони. В проучване на Ройтерс 18 анализатори оценяват, че продажбите на хендсети през Q1 са варирали между 270 милиона и 306 милиона, което отразява несигурността в растежа на пазара в Западна Европа и Китай.
Фирмата за проучване Reuters Insight заяви, че очаква растежът в продажбите в Китай през първата половин година да остане същият, като през първите шест месеца на 2007. Това ще се дължи на увеличаващите се разходи за храна и на снежните бури, които нанесоха сериозен удар на празничния период около Китайската Нова Година през месец февруари. Друга причина са кампаниите на телекомите, които очакват реконструкции в сектора от страна на правителството.
В Европа растежът на пазара за клетъчни телефони се забави до 3% през миналата година, според данните на най-големия производител на хендсети Nokia. Няколко анализатори прогнозират, че потребителите в Западна Европа може да забавят подмяната на телефоните си с по-нови модели, поради нарастващата икономическата несигурност.
През 2007 година обемът на глобалните продажби скочи с 16%, подпомогнат най-вече от бума на продажбите в развиващите се региони, както и от пускането на iPhone на Apple. Nokia продължава да печели от своята доминираща позиция на развиващите се пазари, както и от производството на евтини хендсети. През Q4 на 2007 година финландският гигант увеличи пазарния си дял на цели 40%.