Задава се огромен бизнес по управлението на хендсети

Шокиращо е колко много компании не са сметнали за необходимо да съставят план за управление на мобилните устройства. ИТ мениджърите трябва да мислят как занапред ще се справят с този задаващ се проблем. През следващите няколко години управлението на мобилните устройства в компаниите ще стане неизбежна необходимост в повечето ИТ отдели, прогнозира informationweek.com.
И тъй като мобилните хендсети и приложения взимат все повече от функциите, които преди време се изпълняваха от десктоп системите, то способността за проследяване, ъпдейтване и защита на подобни устройства ще представлява изключително важно конкурентно предимство в много индустрии – от финансовите услуги и здравеопазването до продажбите и логистиката.
Със засилването на мощността и мрежовата свързаност на мобилните устройства, техният брой ще нарасне с неимоверно големи темпове. IDC предвижда, че продажбите на многофункционални устройства за бизнес цели ще се увеличат на 63 милиона броя из целия свят през 2010 година, докато през 2005 техният брой е бил едва 7.3 милиона.
За съжаление, способността на ИТ директорите да управляват тези устройства като корпоративно предимство, докато в същото време контролират данните и приложенията, работещи на тях, не се развива със същите темпове. От компаниите, които имат действащ план за контрол върху мобилните устройства (около 50%, според проучването на Information Week, обхванало 307 компании), малко повече от половината смятат да увеличат инвестициите си в тази насока през следващите 12 месеца.
Основната причина за тези инвестиции е сигурността – защита чрез пароли, възможност за дистанционно изтриване, физическо проследяване на устройства и други са сред най-важните характеристики, споменати от компаниите.
С голяма преднина пред всички останали най-разпространената платформа за управление на мобилни устройства е BlackBerry Enterprise Server на Research In Motion (RIM), което не е учудващо, имайки предвид доминантната позиция на BlackBerry сред мобилните бизнес потребители. Около 80% от участниците в проучването посочват именно тази платформа като най-използвана. Нейната способност да предлага сигурност и управление на устройствата се дължи най-вече на създадената от RIM затворена система.
Един администратор може да управлява до две хиляди BlackBerry-та от един сървър, като той има възможност да прави дистанционни ъпдейти и изтриване на данни от нежелани устройства. BlackBerry Enterprise Server струва $4000 на сървър плюс по $100 на потребител или устройство. Цената включва имейл услугата на BlackBerry и управлението на устройствата.
Причина възходът на продуктите за управление на мобилни устройства да не е много бърз е, че може би не всички компании са сигурни как техните мобилни стратегии ще еволюират. Фирмата за проучвания ABI Research предвижда, че приходите от услуги за управление на мобилни устройства ще надскочат $20 милиарда до 2013 година, докато през миналата те са били едва $600 милиона. Тези данни се различават много от доста по-равнодушните резултати от проучването на Information Week.
Освен RIM много други доставчици, вкл. Hewlett-Packard, предлагат управление на мобилни устройства под една или друга форма. На пазара влезе и още един мощен играч в лицето на Microsoft, след като софтуерният гигант започна да продава своята система System Center Mobile Device Manager 2008, която бе показана за пръв път миналия октомври. Това ново сървърно приложение работи само с Windows Mobile 6.1 и е първият сериозен продукт на най-големия производител на софтуер, който прави хендсетите сигурни и управляеми като персонални компютри.
Макар и да е смятан за бавен и ограничен от някои специалисти, то софтуерът на Microsoft набира сила сред симпатизантите на компанията, като 19% от участниците в проучването казват, че го използват. Неговите характеристики включват VPN свързаност, дистанционен ъпдейт и изключване, дистанционно изтриване на данни от изгубени или откраднати устройства.
Системата на Microsoft струва $2 149 на сървър плюс $57 на потребител или устройство. Засега значителен брой ИТ отдели, около 60%, са се стандартизирали на една платформа устройства за своите служители, което би трябвало да направи управлението им по-лесно. Тази хомогенност обаче едва ли ще трае дълго, тъй като служителите идват на работа със своите собствени хендсети, вместо да получават такива от компанията си, което се отнася и до лаптопите и другото подобно проблемно компютърно оборудване.

Коментар