Европейската авиокомпания easyJet планира да въведе революционна система с водородно гориво за самолетите, която е с нулеви емисии и ще спестява около 50 000 тона гориво годишно и свързаните с този разход въглеродни емисии.
Концепцията за хибриден самолет използва горивни клетки с водород, съхранявани в долната част на корпуса. Иновативната система позволява енергията от спирачния процес при кацане да бъде съхранявана и използвана за зареждане на акумулаторните батерии, докато самолетът е на земята (подобно на системата Kinetic Energy Recovery (KERS) в болидите на Формула 1).
Енергията може да бъде усвоявана от самолета – например докато рулира – без да се използват двигателите. Заради високите честоти на полетите и късата секторна дължина на операциите, около 4% от общият годишен горивен разход на еasyJet се консумира по време на рулиране.
Всеки самолет ще има електродвигатели в основния колесник и системите за управление ще позволяват на пилотите пълен контрол върху скоростта, посоката и спирането на самолета, докато рулира. Така системата ще намали и дори може да премахне напълно необходимостта от буксир за маневриране на самолета на и от стоянките, постигайки по-ефективно време за подготовка на следващия полет и повишаване точността във времето.
Единственият отпадъчен продукт е прясната чиста вода, която може да се използва за зареждане на системите за вода в полет. Концепцията е разработена от инженерния екип на компанията и неговия директор Иън Дейвис, които я развиват съвместно със студенти от британския университет Кранфийлд.
Авиопревозвачът се ангажира да намалява въглеродния отпечатък на своите пътници и до 2020 г. цели да намали емисиите с още 7% спрямо днешните, които са 81,05 грама въглероден диоксид на пътникокилометър. Това прави общо 28% намаляване на емисиите за последните 15 години.
Изчисленията на easyJet показват, че всеки неин пътник е отговорен за 22% по-малко въглеродни емисии от пътник на традиционна авиокомпания, ако летят с един тип самолет по един и същ маршрут.
Компанията ще пристъпи към прилагане на новата технология съвместно с партньори и доставчици във възможно най-кратък срок, като тестовете й се очакват по-късно през тази година.