Моделът “софтуерът като услуга” не издържа в корпорациите

След опиянението от новия модел на предлагане на софтуера като услуга (SaaS – Software as a Service), настъпи и моментът на отрезвяване, поне за големите корпорации. Очакванията за ценовата ефективност на SaaS решенията се оказаха завишени, твърди нов анализ на авторитетната компания Gartner.
Данни от анализа предстои да бъдат изнесени следващата седмица на конференцията CRM Summit, но те ще разочароват привържениците на модела “софтуерът като услуга”. До 2010 година 75% от комплексните SaaS внедрявания в областта на системите за управление на връзките с клиенти (CRM – от Customer Relationship Management) ще се провалят в посрещането на корпоративните очаквания, твърди Gartner пред CRM Buyer.
Софтуерът като услуга е една сравнително нова тенденция за предлагане на приложения, най-вече от класа на CRM. Този модел е алтернатива на еднократното закупуване на скъпи пакети, като вместо това на клиентите се предоставя възможност за достъп до софтуер по поискване и плащане според използването.
Най-големият играч на SaaS пазара е компанията salesforce.com. Основният аргумент на този бизнес модел е ценовата ефективност и лекотата на внедряване на CRM решенията. Според анализаторите обаче това е вярно до момента, в който една корпорация реши да приложи SaaS в по-сложни процеси в рамките на цялата организация.
И сега много от големите компании ползват софтуера като услуга, но в даден отдел или поделение от бизнеса си. Но когато те искат да използват SaaS за поддръжка на комплексни CRM процеси на ниво корпорация, доставчикът насреща няма да може да отговори на завишените изисквания, твърди Gartner. 
Критичното място в проектите ще бъде интеграцията в реално време на SaaS приложения в корпоративни бек-енд системи. Единствената компания, която предлага такава функционалност, е NetSuite, но тя не е достатъчно голяма, за да обслужва корпорациите, посочват от Gartner.
Моделът SaaS е най-подходящ за бизнес приложенията, за които първоначално беше разработен. А именно – за нуждите на малкия и среден бизнес, както и за ограничена употреба в корпорации. Очаква се до 2010 година разходите за софтуер под формата на услуга в CRM сегмента да нараснат от 12% до 30%, според прогнозите на Gartner.

Коментар