Nokia “захапа” Apple на музикалния пазар

Най-големият производител на мобилни телефони в света Nokia в четвъртък пусна безплатен музикален пакет, предизвиквайки Apple и неговата доминантна позиция на пазара за дигитална музика.

Очаква се финландският гигант да разкрие повече подробности около своя музикален пакет „Comes with Music в Лондон пред анализатори от индустрията и  медии. Освен това, производителят на хендсети ще пусне на пазара и своя пръв телефон със сензорен екран, който ще има за цел да се конкурира директно с iPhone на Apple, съобщиха от Ройтерс, позовавайки се на свои източници.
Comes with Music, както и другите подобни услуги, идващи от хардуерните вендори, могат да спомогнат на музикалната индустрия да компенсира сериозния спад на продажбите на CD-та, както и да намали значително незаконните сваляния на музика от Мрежата.
Във войната кой да доставя музиката за мобилни телефони се включват все нови и нови големи играчи. Като примери могат да послужат SonyEricsson, откъдето през този месец ще пуснат своя музикален пакет в Швеция, и южнокорейският гигант LG Electronics, който планира услуга, подобна на тази на Nokia.
Пакетът на финландската компания се различава от другите на пазара по това, че потребителите ще могат да съхраняват всичката свалена от тях музика за абонаментен период от 12 месеца. Свалените тракове ще бъдат безплатни, тъй като разходите за тях са включени в цената на мобилния телефон.
В свой доклад анализаторската фирма Strategy Analytics посочва, че Comes with Music” притежава потенциала да достави безплатна музика на милиони потребители, а това може да промени из основи индустрията, застрашавайки сериозно доминантната позиция на Apple.
На един пазар, където цената и подборът са много по-важни за потребителите, отколкото марката, нито една компания, дори и Apple, няма да може да задържи своите потребители, състезавайки се с предлагане на продукти, които изглеждат безплатни в съзнанието на крайния потребител.
Пакетът за сваляне на музика е първата голяма стъпка на финландския гигант в бизнеса с услуги. През изминалата година най-големият производител на мобилни телефони обяви, че ще промени изцяло своята организация, поставяйки си за цел да създаде нов бизнес, въртящ се около интернет услугите, за да може да компенсира намаляващия растеж на пазара за хендсети.
Сегашните действия на Nokia ще я изправят лице в лице с нови конкуренти, от които безспорно най-опасен е компютърният гигант Apple, който господства на пазара за цифрова музика. Финландският производител на хендсети признава влиянието, което Apple е оказала на индустрията за мобилни телефони през миналата година с пускането на своя iPhone на пазара. От Nokia казват, че сега ще се изправят пред един нов и много силен конкурент, на който трябва да отговорят по подобаващ начин, което и ще направят.
От фирмата за проучвания и анализи Gartner пък посочват, че Apple и Nokia ще трябва да се борят за един и същ пазар, но използвайки различни подходи. Бизнес моделът на компютърната компания е да се плаща за всяка свалена песен, докато този на хендсетния гигант прилича повече на абонаментна услуга.
През миналия месец Nokia представи своя пръв модел мобилен телефон от концепцията Comes with Music”, който всъщност е нова версия на популярния й хендсет 5310. Компанията съобщи, че апаратът ще бъде пуснат на пазара още през тази година. Очаква се тези дни Nokia да обяви и цената на своя нов продукт.
Според анализаторите, изборът на финландската компания на евтин бизнес модел е ясен индикатор, че тя ще се опита да спечели потребителите, които не плащат за музика, а си я свалят от сайтовете за споделяне на файлове.
А от фирмата за проучвания JuniperResearchопределят модела на Nokiaкато първият в индустрията, който наистина ще окаже сериозно положително влияние върху борбата с нелегалното споделяне на файлове.
Скорошно изследване на Strategy Analytics показва, че е налице търсене на музикални пакети, като 84% от анкетираните потребители биха платили за услуга от типа на „Comes with Music, а 34% дори са съгласни да дават по $10 на месец.

Коментар