
„Миналата година по време на полет хакери успяха да проникнат в инфотеймънт системата на самолета. Видно е – те могат да хакнат, да променят, да застрашат всички”. Това разказа пилотът Марио Бакалов, единственият български пилот в Lufthansa Airlines, който управлява Airbus A380, по време на четвъртия регионален форум за киберсигурност в София.
Моделът на швейцарското сирене е това, което води до пробиви в защитата и за което трябва да внимаваме, сподели Бакалов на база своя пилотски опит. „При нас, в авиацията, има различни системи за защита: пилотите, системите за сигурност, поддръжката, летищният контрол… Всяка от тези системи е несъвършена: тя има дупки, пробиви. До катастрофа се стига, когато една заплаха успее да се промъкне през всичките тези защити, да не бъде хваната от нито една защитна линия”, обясни българският пилот.
[related-posts]
От решаващо значение за предпазването от катастрофални инциденти е културата на безопасността. Всичко, което прави една организация, следва да бъде правено съобразно корпоративната култура за защита. „Тя обхваща всички – от чистачката до директора трябва да знаят как да се държат, какво да правят и какво не”.
Също толкова важно е да има стандартни оперативни процедури за реакция в критична ситуация. В историята на авиацията има катастрофи, но от тях са извлечени поуки. Когато всичко е добре дефинирано и има СОП, може да се реагира адекватно и щетите да бъдат сведени до минимум.
Не на последно място е критично да има добра комуникация. Базирана на стандартните оперативни процедури, добрата комуникация може да се окаже спасителна. Именно тази добра комуникация и СОП са помогнали за оцеляването и безопасното извеждане на хората от падналия Airbus, който бе приводнен в река Хъдсън малко след излитане – случай, нашумял преди няколко години.
„Но може би най-важното е, когато правим грешка, да я споделим, за да могат другите да се научат от нея”, казва Бакалов. „Това не трябва да се наказва, както е при лекарите например! Трябва да можем да споделим грешката си и другите да изведат изводите от това”, заключи пилотът пред участниците във форума, организиран от Международната академия за обучение по киберразследвания, ГДБОП и IDC България.
