Пилот: Културата на безопасността е решаваща

Всичко, което прави една организация, следва да бъде правено съобразно корпоративната култура за защита, заяви Марио Бакалов, пилот в Lufthansa Airlines

„Миналата година по време на полет хакери успяха да проникнат в инфотеймънт системата на самолета. Видно е – те могат да хакнат, да променят, да застрашат всички”. Това разказа пилотът Марио Бакалов, единственият български пилот в Lufthansa Airlines, който управлява Airbus A380, по време на четвъртия регионален форум за киберсигурност в София.

Моделът на швейцарското сирене е това, което води до пробиви в защитата и за което трябва да внимаваме, сподели Бакалов на база своя пилотски опит. „При нас, в авиацията, има различни системи за защита: пилотите, системите за сигурност, поддръжката, летищният контрол… Всяка от тези системи е несъвършена: тя има дупки, пробиви. До катастрофа се стига, когато една заплаха успее да се промъкне през всичките тези защити, да не бъде хваната от нито една защитна линия”, обясни българският пилот.

От решаващо значение за предпазването от катастрофални инциденти е културата на безопасността. Всичко, което прави една организация, следва да бъде правено съобразно корпоративната култура за защита. „Тя обхваща всички – от чистачката до директора трябва да знаят как да се държат, какво да правят и какво не”.

Също толкова важно е да има стандартни оперативни процедури за реакция в критична ситуация. В историята на авиацията има катастрофи, но от тях са извлечени поуки. Когато всичко е добре дефинирано и има СОП, може да се реагира адекватно и щетите да бъдат сведени до минимум.

Не на последно място е критично да има добра комуникация. Базирана на стандартните оперативни процедури, добрата комуникация може да се окаже спасителна. Именно тази добра комуникация и СОП са помогнали за оцеляването и безопасното извеждане на хората от падналия Airbus, който бе приводнен в река Хъдсън малко след излитане – случай, нашумял преди няколко години.

„Но може би най-важното е, когато правим грешка, да я споделим, за да могат другите да се научат от нея”, казва Бакалов. „Това не трябва да се наказва, както е при лекарите например! Трябва да можем да споделим грешката си и другите да изведат изводите от това”, заключи пилотът пред участниците във форума, организиран от Международната академия за обучение по киберразследвания, ГДБОП и IDC България.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар