Те ни побеждават в шах и разни игри, помагат ни на работните места, а скоро ще ни возят по магистрали и пътища като услужливи шофьори. Но се оказва, че могат да вземат инвестиционни решения по-добре от нас, човеците. Роботите са по-добри от хората в областа на финансовото дело на Уолстрийт и техните решения водят до по-доходоносни сделки от тези. Поне това е резултатът от едно от първите проучвания по темата, чиито предварителни резултати бяха публикувани през януари.
Не са новост препоръките за купуване, подавани от роботи-анализатори, които имитират това, което правят традиционните изследователски отдели в процеса на придобиване на акции. Роботите обаче го правят по-бързо и с по-ниски разходи. Сега се оказва, че го правят и по-добре от своите „колеги” от плът и кръв в дългосрочен план. Това казват професорите от Университета в Индиана.
Нарастваща значимост
„Използването на този тип технологии за изготвяне на инвестиционни препоръки или за извършване на инвестиционни анализи ще придобива все по-голямо значение”, твърди пред Блумбърг Кенет Меркли, доцент по счетоводство и един от авторите на проучването.
Изследователските отдели на Уолстрийт изпълняват различни функции, сред които е и връзката между инвеститорите и фирмените ръководители и събирането на фирмени данни за печалби и други корпоративни информации. Въпреки че техните препоръки за покупки, продажби и запазване все още привличат вниманието и могат да влияят на акциите, броят на клиентите, които базират инвестиционните си решения на тези препоръки, вероятно е ограничен.
Новото проучване е разгледало един малък и все още до голяма степен експериментален клон на финансовите технологии: фирмите, чийто продукт се основава на предположението, че дигиталните технологии вършат по-добра работа от хората при отправяне на препоръки за инвестиции в акции. Макар че всички анализатори използват компютри в една или друга степен, има и шепа нови компании, които проучват дали компютърните програми могат да се справят с всеки аспект от процеса на придобиване на акции.
Старомодна аналитична строгост
Една от фирмите, участвали в проучването, New Constructs, използва роботи-анализатори, за да събира всичко – от отчетите за приходи до балансите и дори бележките под линия в долната част на отчетите. На тази база тя прави своите избори и препоръки.
„Ние не създаваме настроения, не се влияем от моментни тенденции”, казва главният изпълнителен директор Дейвид Тренер. „Можем да дадем добра, старомодна аналитична строгост, която да бъде вмъкната в процеса – срещу малко пари или дори без пари”.
Клиентите на фирмата – фондове, консултантски фирми, мениджъри на активи и др. – могат да купят достъп до нейните услуги за сума между 10 долара и 15 000 долара. Цената зависи от вида на изследванията.
Но това е само един пример. Изследването на Университета в Индиана е анализирало повече от 76 000 доклада, издадени от седем различни фирми с робо-анализатори в периода между 2003 и 2018 г. Сред откритията им е това, че автоматизираните услуги са по-склонни да генерират рейтинги за продажба (вместо за задържане и купуване), отколкото традиционните фирми за анализ. Те също така преразглеждат своите отчети по-често и може да са по-добри в отчитането на големи и сложни корпоративни анонси, включително дела в Комисията за ценни книжа и борси.
Без предубеждения и конфликт на интереси
Тъй като роботите-анализатори не проявяват предубеждения и не могат да са въвлечени в конфликт на интереси, те създават по-балансирано разпределение на рейтингите, твърдят авторите. Докато традиционните анализатори активно работят върху поддържането на връзки с корпоративния мениджмънт, роботите не се придържат към подобни принципи. Техните препоръки могат да генерират „значителна възвръщаемост за отделните инвеститори”, казват учените на база направения анализ.
Традиционните анализатори са подложени на натиск от страна на компютрите не от вчера. Машините вършат все по-голям дял от работата. Очаква се през следващото десетилетие автоматизацията да намали броя на хората на Уолстрийт и в банковата индустрия с около 200 000 души, според Wells Fargo Securities.
автоматизираните услуги са по-склонни да произвеждат рейтинги за продажба (вместо за задържане и за купуване), отколкото традиционните фирми.