Европейските мобилни оператори са съгласни да подпомогнат системата за съобщаване за пътнотранспортни произшествия eCall.
Меморандумът, подписан днес, ще насърчи страните от ЕС да въведат системата по-скоро, заяви комисарят по телекомуникациите Вивиан Рединг. Засега тя не е задължителна, но Комисията обмисля да я направи такава, ако няма напредък до края на годината.
Наскоро ЕС стартира кампания за оборудване на новите автомобили с устройство, което автоматично да се свързва със службите за спешна помощ в случай на произшествие.
Подкрепата от GSM асоциацията – световен орган, представящ стотици компании, е голяма стъпка напред за системата за спешния повиквания от автомобил (eCall), съобщи Европейската комисия.
Внедряването на системата изисква участие на телекомуникационния сектор, автомобилните производители и службите за спешна помощ.Стартът на системата бе предвиден за тази есен, но четири години след началото на проекта, тя не функционира в нито една страна от ЕС.
Очаква се благодарение на eCall годишно да бъде спасяван животът на около 2500 души в Европа и да се намали броят на тежките травми най-малко с 10%. Инициативата се отнася само до новите коли. ЕС не изисква и старите автомобили да бъдат оборудвани.
Няколко страни изразиха опасения относно разходите, оценявани на около 100 евро на кола. Други се забавиха с модернизирането на своите центрове за спешни повиквания и с обучението на персонал, за да могат да се справят с обажданията, констатира Европейската комисия.
Когато eCall устройството засече силен удар, то автоматично набира 112 (европейския номер за спешни повиквания) и информира служителите на спасителните служби за местоположението на автомобила. Обаждания могат да се правят и чрез натискане на бутон.
И в двата случая освен автоматичното изпращане на данни се установява гласова връзка между превозното средство и спасителния център. По този начин шофьорите и пътниците, способни да отговарят на въпроси, могат да дадат допълнителни сведения за инцидента.