Когато основните доставчици на облачни услуги предупредиха за забавяне на търсенето през последното тримесечие на 2022 г., мнозина очакваха те да свият капиталовите си разходи, докато макроикономическите ветрове не стихнат. Само че те не го направиха.
Седмица след седмица основните доставчици на облачни услуги инвестират усилено. Те обявиха нови капацитети, зони за достъпност и региони в Централна и Южна Америка и из Африка – все пазари, които претърпяха експлозия на търсенето на облачни услуги през последните две години.
Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure и Google Cloud доминират пазарите в САЩ и Европа. И, ако постигнат своето, те ще контролират още по-голям дял и в тези нововъзникващи пазари.
Основи за глобално господство
За да бъде даден регион жизнеспособен за облачен бизнес, трябва да има критична маса от фирми и клиенти с лесен достъп до интернет. През последните няколко години облачните доставчици като Microsoft и Google полагат големи усилия, за да създадат и култивират въпросното търсене.
Инициативата Airband на Microsoft е отличен пример. Програмата, която работи с местни доставчици на интернет услуги и доставчици на сателитен интернет, се стреми да предостави интернет услуга на четвърт милиард души с „недостатъчно обслужване“ по целия свят до 2025 г. Последната фаза на програмата се фокусира върху затварянето на „цифровата пропаст“ в големи части от Африка.
Само 40 процента от 1,4 милиарда души на континента имат достъп до интернет, а повече от 600 милиона живеят без електричество, според Международния съюз по телекомуникации и Международната агенция по енергетика. Но Microsoft се старае да предостави интернет услуга на 100 милиона африканци през следващите три години и работи с Viasat, за да достигне до някои от най-отдалечените места.
От другата страна на Атлантическия океан Google фокусира голяма част от вниманието си върху пазарите в Латинска и Южна Америка. По-рано тази година компанията обяви петгодишна инициатива на стойност 1,2 милиарда долара за разширяване на достъпността на своите услуги в региона.
„В Латинска Америка реализирането на потенциала на цифровите технологии може да генерира… 1,37 трилиона долара годишно в шест от най-големите икономики в региона“, написа главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай в блог публикация през юни. Подобно на Airband на Microsoft, инвестициите на Google до голяма степен са съсредоточени върху увеличаване на достъпа до цифрови услуги – накратко, създаване на клиенти.
Междувременно шефовете на AWS заявиха пред Ройтерс, че компанията ще разшири присъствието си в Латинска Америка с изграждане на център за данни на стойност 205 милиона долара в Чили и създаване на програми за финансиране, предназначени да помогнат на стартиращите фирми да развият бизнеса си. През 2022 г. AWS обяви нови зони за достъпност в Колумбия, Аржентина, Перу, Мексико, Бразилия и Чили.
Пазарната перспектива
Според Gartner, има основателна причина тези фирми да правят такива крупни инвестиции сега. През последните няколко години анализаторите проследиха експлозия на разходите за облачни услуги на тези пазари. Данните показват, че през 2021 г. разходите за облачни услуги в Латинска Америка и Субсахарска Африка са нараснали съответно с 26,7% и 30%. И до 2023 г. ще се удвоят спрямо нивата от 2020 г..
Облачните доставчици вярват, че усилията им да разширят своите потенциални пазари ще бъдат успешни и че достъпът до интернет ще създаде по-голямо търсене на облачна инфраструктура и инфраструктура на центрове за данни. Може и да са прави.
Алтруизъм или просто бизнес
Точно както са сторили някои правителства и империи през последните 500 години, големите доставчици на облачни услуги описват своите инвестиции като алтруистично усилие да осигурят жизненоважна инфраструктура, услуги и работни места в необслужваните региони. И ако спрем дотук, това може би е приемливо. Но в действителност облачните доставчици са мотивирани от желанието си да си осигурят повече клиенти за своите продукти.
В публикацията си по-рано тази година Пичай не направи много, за да прикрие този факт: „Инвестирахме, за да подобрим свързаността и да увеличим достъпа на Латинска Америка до цифрови услуги, включително продукти на Google, като търсене, Gmail, YouTube, както и Google Cloud“, написа той. Такова е естеството на бизнеса, разбира се.
Но, както виждаме през последното десетилетие, подобен прогрес идва на цената на задушаване на местната конкуренция, казва Тобиас Ман, анализатор на Situation Publishing. „В Европа антитръстовите адвокати все още се борят с огромното влияние на чуждестранните доставчици на облачни услуги. Там трите големи фирми контролират 72 процента от пазара, според доклад на Synergy Research Group, публикуван по-рано тази есен“.
Но съдилищата са бавни, а „нововъзникващите“ региони са жадни да се възползват от обещанието на облака. Така може да се очаква, че те ще посрещнат облачните доставчици с отворени обятия – оставяйки на бъдещите поколения да разпознаят техните „подаръци“, които отравят всяка надежда за местна конкуренция.