„Просто изчезна“: когато технологиите, на които разчитаме, се сринат

Който разчита на онлайн системи, за да си изкарва хляба, трябва да има “план Б” за случаите на технически срив (снимка: CC0 Public Domain)

Какво се случва, когато доставчикът ни на облачни услуги внезапно претърпи срив заради хакерска атака или природно бедствие? А ако фалира и изчезне от пазара? Онлайн бизнесът, голям или малък, трябва да има резервни копия на своите данни и „план Б“ за своя сайт, ако разчита на уеб-дейността си за изкарване на пари.

Натали Браун изгражда блога си в продължение на 10 години, превръщайки го в успешен бизнес, с който изхранва семейството си. До деня, в който блогът внезапно изчезва. „Почувствах се зле. Някак бавно ми просветна… че просто вече го няма“, казва Браун, родител на няколко деца и автор на „Признанията на една кофти майка“.

Сайтът ѝ е поверен в ръцете на доставчик на облачен хостинг, който прекратява дейността си през ноември. Браун така и не получава никакво известие за това, че предстои прекратяване на услугата, тъй като нейният блог е бил създаден от трета страна. По същата причина няма достъп и до резервното копие на своя блог, което се съхранява от облачния доставчик. След изчезването на блога жената плаче в продължение на няколко дена.

Когато нещата се объркат

Облачните изчисления, при които информацията и софтуерът се съхраняват в отдалечени центрове за данни и са достъпни чрез интернет, стават все по-популярни. Това е чудесно, когато  позволява, например, на малките предприятия да си изградят сървър за електронна поща или да използват облачни технологии за обработка на данни, без да се налага да поддържат собствена ИТ инфраструктура.

Но когато нещата се объркат, последствията за клиентите могат да бъдат ужасяващи. Облачните услуги могат да бъдат обект на периодични сривове и прекъсвания, породени от технически проблеми, кибератаки или дори природни бедствия. В случая с хората, които са инвестирали десетки години усилия, подобен срив е опустошителен.

Както се случва с г-жа Браун. Нейният блог е нещо повече от арена за себеизразяване – той е пряк източник на доходи. Компании, които произвеждат продукти за деца и родители, често я търсят за платени ревюта, тоест плащат ѝ, за да да публикува определено съдържание в блога си. „Той буквално ни храни“, казва предприемчивата дама.

Браун влиза в схватка с фирмата, която някога е изградила блога чисто технически. Първоначално фирмата не ѝ дава достъп до данните. Жената успява да ги извлече едва след като привлича за помощ своя бивш уеб-разработчик. „Той каза, че е провел шест часа преговори с тях“, спомня си тя. Блогът вече е активен отново на друга платформа, а авторката е планирала архивиране при отделен доставчик.

Зависимост от трета страна

Използването на облачни услуги по дефиниция прави бизнеса зависим от трета страна, казва Вили Лехдонвирта от Оксфордския интернет институт и автор на Cloud Empires. „Какво е облакът? Технически това е компютърът на някой друг“, обяснява Лехдонвирта.

Никой не е застрахован срещу прекъсване на работата на своите изчислителни системи. Всеки от нас знае поне един случай на спиране на работата дори на големи облачни доставчици като Amazon Web Services. Когато техните системи блокират, хиляди хора остават без своите сайтове, блогове, електронна поща.

Данните от Uptime Institute – консултантска организация, която следи достъпността на интернет услугите и сайтовете – предполагат, че прекъсванията на услугите стават все по-чести и това коства висока цена. „Над 60% от неизправностите водят до най-малко 100 000 долара общи загуби, което е значително увеличение спрямо отчетените 39% през 2019 г.“, казва институтът.

Облачните изчисления стават все по-популярни сред компаниите, коментира Кристина Макелхеран от Университета в Торонто. Тя и колегите ѝ провеждат редовни широкомащабни проучвания сред стотици хиляди фирми в САЩ. Позовавайки се и на други изследвания, тя отбелязва, че преминаването към онлайн работа по време на пандемията допълнително е ускорило популяризирането на облака.

„Облакът променя играта, когато става дума за оцеляване, растеж и производителност за младите, особено за малките фирми“, обяснява д-р Макелхеран, имайки предвид новостартиращите фирми. „Но тук идва компромисът – те нямат контрол“.

Срив в деликатен момент

Един собственик на малък бизнес, който знае това твърде добре, е Поуки Болтън – художник и организатор на събития, която живее в Напа Вали, Калифорния. В началото на декември 2022 г. нейният доставчик на облачна електронна поща Rackspace е засегнат от рансъмуер атака, която засяга хиляди клиенти.

„Бясна съм“, бушува Поуки. Сривът се случва в особено деликатен момент, тъй като началото на декември е времето, когато тя традиционно приема много резервации за годишните си занаятчийски семинари през януари. За нея това е нещото, което наричаме „ден година храни“. „Това е моят голям източник на пари. Това е ключът към бизнеса ми“, казва Поуки.

Традиционно стотици хора се регистрират за семинарите на Поуки, но тъй като няма достъп до имейла си в продължение на няколко дни, тя не знае колко регистрации може да са били изгубени тази година. Поуки се съмнява, че хакери може да са имали достъп до нейните имейл акаунти, които съдържат клиентски данни и друга чувствителна информация.

Говорител на обслужващата фирма твърди, че компанията е успяла да помогне на повече от три четвърти от засегнатите си клиенти да създадат нови имейл услуги на друга платформа. „Ние проактивно се обръщаме към онези, които все още се нуждаят от помощ“, казват от доставчика. Това обаче не променя много неща за пострадалата Поуки.

По-добрата информираност предотвратява загуби

Всичко това не бива да ни кара да пренебрегнем ползите от облачните изчисления, напомня проф. Лехдонвирта. „Въпреки тези значителни прекъсвания, доставчиците на облачни услуги са в състояние да предложат забележителни времена на непрекъсната работа, които са много трудни за постигане при дейности в по-малък мащаб“, обяснява той.

Но по-добрата информираност за рисковете от прекъсвания може да помогне на бизнеса да направи информиран избор, отбелязва Макелхеран. Хората трябва да са наясно с рисковете, да знаят да дублират данните си, да имат резервни копия. Това може да им спести много главоболия и, както е в случая с агенцията за събития – може да предотврати неочаквани загуби.

Коментари по темата: „„Просто изчезна“: когато технологиите, на които разчитаме, се сринат”

добавете коментар...

  1. Ela

    Ако Зомби бъде върнато в реалният свят и то осъзнае,че диша атмосферен въздух,но никой не дава 5 пари за него и неговите глупости и имнение е много тежко.Започва се рев сополи сълзи и суицидни мисли.Ако Путин ореже и навие презокенските оптики и преди това NSA с прецизна атака затрие и форматира всички клод глобално на ниско ниво с бекъпите то ще спасят много народ.Ще ги изкара от тежката абстенеция.Вярно избистрянето поне 1 млд. самоубити нарциси се очаква да изчисти които ЩОМ зърнат и разберат,ЧЕ НИКОГА ВЕЧЕ НИКОЙ НЯМА ДА МОЖЕ ДА ГИ ВИДИ ЧЕТЕ И ГЛЕДА.Че инстаграма,ТикТок блоговете сайтове всичко е КАПО те сами ще си теглят въжето.От отчаяние.

Коментар