Някои учители негодуват срещу възможността учениците да използват ChatGPT за съставяне на есета. Но не всички преподаватели се страхуват от изкуствения интелект в класната стая.
Итън Молик, доцент в школата Уартън при Университета на Пенсилвания, е прегърнал появата на „колегата“ с изкуствен разум. Посланието на преподавателя е откровено: не можем ли ние, хората и машините, просто да се разбираме? В края на краищата вече сме официално в света на AI и ще трябва да го споделяме, разсъждава доцентът.
Откакто чатботът ChatGPT стана популярен в последните месеци на 2022 г., преподавателите изразяват опасения, че той може да улесни измамата в класната стая. Някои училища вече забраниха достъпа до бота – и не без основание. Инструментът с изкуствен интелект на компанията OpenAI може да композира текстове, научни разработки, поезия. Може да пише компютърен код. Може дори да издържи MBA изпит.
Обратно на всеобщата тенденция Молик не само позволява на учениците си да използват ChatGPT, но и го изисква от тях. Учителят официално е възприел AI политика в учебната програма – за първи път. Молик преподава уроци по предприемачество и иновации и според него първите индикации са, че промяната върви страхотно. „Истината е, че вероятно не бих могъл да ги спра, дори да беше важно“, казва той.
Наскоро Молик проведе сесия, в която студентите бяха помолени да излязат с идеи за свой класен проект. Почти всички работеха с ChatGPT и поискаха от него да генерира проекти, след което дискутираха идеите на бота. „И идеите досега са страхотни, отчасти в резултат на този набор от взаимодействия“, казва Молик.
„Научихме хората как да смятат в свят с калкулатори“, посочва учителят. Сега предизвикателството за преподавателите е да научат учениците как светът се е променил отново и как те могат да се адаптират към новостта.
Според Молик, боравенето с AI е „нововъзникващо умение“. Ботът може да греши и учениците трябва да проверяват резултатите от неговата „работа“ спрямо други източници. Нещо повече – те ще носят отговорността за всички грешки или пропуски, направени от AI инструмента.
И, може би най-важното, учениците трябва да признаят кога и как са го използвали. „Неспазването на това е в нарушение на политиките за академична честност“, гласи политиката на Молик.
Молик не е първият, който се опитва да нормализира използването на ChatGPT и да намери правилния баланс между труда на хората и машините. По-рано този месец 22-годишният студент от Принстън Едуард Тиан създаде приложение, което открива дали нещо е написано от машина. Наречено GPTZero, то стана толкова популярно, че се срина от прекомерна употреба в първите дни от пускането.
„Хората заслужават да знаят кога нещо е написано от човек или от машина“, казва Тиан. Молик се съгласява, но не е убеден, че учениците някога наистина могат да спрат да мамят на изпитите си. Той цитира проучване сред студенти от Станфорд, според което мнозина вече са използвали ChatGPT на последните си изпити.
„Мисля, че всички мамят. Искам да кажа да, това се случва. Така че моля студентите не за друго, а просто да бъдат честни с мен“, казва Молик. „Кажете ми за какво използват ChatGPT, кажете ми какво са използвали като подкани, за да го накарате да прави това, което искате, и това е всичко, което искам. Ние сме в свят, в който това се случва. Сега просто ще бъде в още по-голям мащаб“.