TechNews.bg
АктуалноАнализиИзкуствен интелектМениджмънтНовини

Служителите искат обучение, за да използват AI в работата

1/5 от работодателите не одобряват използването на ChatGPT за улесняване на работата в офиса (снимка: CC0 Public Domain)

Изкуственият интелект се счита за средство за автоматизиране на времеемките бизнес-процеси, но половината от служителите все пак ще се нуждаят от повече обучение, за да могат да използват ефективно средства като ChatGPT и други подобни AI инструменти в ежедневната си работна дейност. Това потвърждава факта, че кадрите на всякакви позиции имат желание да боравят с AI средства, разкрива проучване, проведено от TalentLMS.

Компанията, фокусирана върху обучението на кадри, е анкетирала 1000 служители относно въздействието на решенията за изкуствен интелект на работното място. Ето резултатите от проучването:

AI и неговата крива на обучение


От анкетираните служители 49% казват, че се нуждаят от обучение как да използват AI инструменти, за да могат да ги използват ефективно. Що се касае до другата половина, 23% смятат, че не се нуждаят от нарочна подготовка, тъй като AI инструментите са лесни за използване. Има и 14%, които изобщо не планират да използват инструменти на база изкуствен разум.

[related-posts]

Интересни са наблюденията по отношение използването на AI за обучение на хората как да използват AI. TalentLMS е установила, че почти половината от работещите (46%) биха се доверили на учебно съдържание, създадено от AI. Други 27% от анкетираните казват, че не биха. Още толкова са хората, които са неутрално настроени. Има и 14% служители, които посочват, че вече са преминали обучение как да използват AI в работата си.

„Хората могат да се почувстват застрашени от подобна технология, която показва креативност“, коментира Танос Папангелис, съосновател на TalentLMS и главен изпълнителен директор на компанията за електронно обучение Epignosis. „Реално е обратното. Производителността ще получи огромен тласък напред. За нашите икономики това ще е положително развитие, каквото оказаха интернет или мобилните телефони. Работните места в сегашния си вид може да бъдат унищожени, но въз основа на историята знаем, че ще бъдат създадени много повече работни места“.

Бизнес-употреба на ChatGPT

ChatGPT на OpenAI вече е интегриран в работния софтуер от някои организации, като например Salesforce. Измежду респондентите в проучването, които вече са използвали ChatGPT за работни цели, повече от половината (51%) казват, че все още се нуждаят от обучение за подобен тип инструменти. Други 18% пък вече са преминали курсове за боравене с ChatGPT.


Повечето от анкетираните служители, които вече са започнали да си служат с ChatGPT, са го използвали за писане на съдържание (36%), анализиране на данни (33%) или поддръжка за клиенти (30%). Някои от по-рядко срещаните, но потенциално по-въздействащи приложения включват „мозъчна атака и разработване на нови идеи“ (27%) и „навигиране в трудни разговори“ (22%).

Всеки пети работодател не одобрява ИИ за работа

Повечето анкетирани служители (70%) поне са изпробвали ChatGPT за работни цели. 10% са го използвали по лични причини извън работа, а 20% изобщо не са го тествали. Работодателите обаче имат собствена гледна точка по въпроса: един на всеки пет (19%) служители, които са използвали ChatGPT за работа, казват, че шефът им не одобрява това. Защо да е така?

Работодателите се притесняват от липсата на човешка намеса в определени задачи (48%), опасността от дезинформация или попадане на фактически невярна информация (44%), плагиатство (29%) или граматически грешки (27%). Изглежда, казват анализаторите, мениджърите може би знаят, че функцията за търсене на ChatGPT е „в състояние да върне съгласувани, но фактически неправилни отговори“.

От друга страна някои работодатели може би виждат в AI инструмента ефективен начин да се спести време за писане на имейли, планове за срещи или друго съдържание. Служители, които са използвали ChatGPT, казват, че това им е помогнало да подобрят управлението на времето си (61%), да повишат производителността си (57%), да имат достъп до информация и да вземат решения по-бързо (53%), както и да повишат увереността си в ежедневната си дейност (37%).

Какво е важно да се има предвид

Бизнес-лидерите, които обмислят внедряването на AI, трябва да се погрижат за информационната сигурност. Например, ако служителите поставят поверителна фирмена информация в чат-прозорец на ChatGPT, тези данни могат да се смесят с набора от данни за самообучение на инструмента – и по-нататък да се покажат пред потребителите в друга организация. Някои компании, включително JPMorgan и Verizon, дори са блокирали достъпа до ChatGPT поради тази опасност.

още от категорията

Бизнесите ще използват 1,3 милиарда AI агента до 2028 г. 

TechNews.bg

ChatGPT вече показва реклами, дори на платените абонати

TechNews.bg

Провал в тестовете за сигурност – никой не може да контролира суперинтелекта

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

Три принципа, без които изкуственият интелект ще полудее

TechNews.bg

AI анализира разговорите в затвора, предотвратява престъпления

TechNews.bg

Коментари