Инфлацията „охлади” глобалното търсене на смарт телевизори

Проблеми с покупателната способност доведоха до спад в продажбите на смарт ТВ
(снимка: CC0 Public Domain)

Глобалните доставки на смарт телевизори са намалели с 4,3% на годишна база през четвъртото тримесечие на 2022 г., отразявайки по-ниските потребителски разходи на фона на продължаващия инфлационен натиск в повечето страни. В резултат на това в края на миналата година доставките на Smart TV паднаха до петгодишно дъно от 137,1 милиона единици, сочи нов доклад на изследователската група Kagan.

Основната причина за отрицателната динамика е слабото търсене: поради негативните макроикономически тенденции през 2022 г., то падна до нива, характерни за пазара преди пандемията. Наред с общото забавяне на потребителските разходи, бързото „охлаждане” на търсенето на зрелите пазари също беше ключов фактор за спада в доставките на смарт телевизори от производители като Samsung, LG и Sony през последното тримесечие и като цяло през 2022 г.

Тези производители са водещи играчи в телевизионния сегмент от висок клас, който има голям дял на развитите пазари. За да компенсират пропуснатите приходи поради намаляващото търсене, те увеличиха съотношението на премиум моделите в своите доставки на смарт телевизори. Средната цена на смарт ТВ от тези марки надвишава $700, отбеляза Kagan.

Китайски конкуренти като TCL и Xiaomi тръгнаха в обратната посока и дадоха приоритет на евтини модели телевизори, особено на развиващите се пазари, където средната им продажна цена, според Kagan, беше под 300 долара през миналата година.

Докладът разкрива обемите на доставки на смарт ТВ от първите шест производителя през 2022 г. Samsung е на първо място с 36,1 милиона броя, TCL е втора с 22,7 милиона смарт телевизора, а LG заема трета позиция със 17,3 милиона броя. В класацията са още Xiaomi (12,4 милиона), Sony (6,6 милиона) и Vizio (5,2 милиона).

Анализаторите посочват Tizen, Android TV, Web OS, Roku и Fire TV като първите пет операционни системи за Smart TV, отбелязвайки, че повечето платформи са претърпели спад миналата година.

По-рано анализаторите на IDC отчетоха спад от над 4% в доставките на смарт телевизори през 2022 г. като част от проучване на пазара на устройства за интелигентния дом (Smart Home Devices, SHD). Експертите предупредиха, че през 2023 г. сегментът на смарт телевизорите вероятно ще се изправи пред нов спад, причинен от макроикономически трудности и удължаване на цикъла на подмяна на устройствата.

Разочароващи прогнози за телевизионния пазар като цяло дават и от изследователската компания TrendForce. Анализаторите смятат, че след спад с почти 4% през 2022 г., глобалните доставки на телевизори, включително смарт ТВ модели, ще паднат под границата от 200 милиона единици през 2023 г.

Коментар