Анализатори отчитат забележимо подобрение на световния пазар на лаптопи през второто тримесечие на 2023 г. Според експертите на TrendForce, в периода април-юни производителите на компютри са пуснали почти 40,5 милиона лаптопа, което е с 15,7% повече от резултата в предходното тримесечие.
Според анализаторите, компютърната индустрия най-накрая е достигнала повратна точка след шест последователни тримесечия на спад. Въпреки това все още не може да се говори за пълно възстановяване: обемът на доставките на лаптопи през последното тримесечие остава с 11,6% по-нисък спрямо същия период на миналата година, подчертава TrendForce.
Първите обнадеждаващи признаци на пазара се забелязват от март, когато редица региони, включително Северна Америка, Европа и Югоизточна Азия, започнаха да попълват запасите от определени модели лаптопи. С продължаващите икономически трудности, които ограничават разполагаемите доходи на купувачите, се засилва интересът към потребителските модели от нисък до среден клас на цени от $400 до $600.
В допълнение, експертите виждат увеличение на поръчките за доставка на хромбуци (мобилни компютри с операционна система Chrome OS от Google) след седем тримесечия на корекции на инвентара от такива компютри.
TrendForce смята, че през първото тримесечие на 2023 г. пазарът на лаптопи е достигнал най-ниската си точка на спад, а през останалата част от годината доставките постепенно ще се увеличават. През тримесечието юли-септември се очаква ръст на доставките с 6,5% до 43,8 милиона единици, но през последното тримесечие на годината увеличението ще се забави до 3,8%.
Ако тази прогноза се окаже вярна, то в периода октомври-декември световният пазар ще получи 44,7 милиона лаптопа. Експертите оценяват годишния обем на доставките на около 163 милиона единици, което е с 12,2% по-ниско от нивото от миналата година.
Междувременно Digitimes Research също наблюдава положителни промени в индустрията за преносими компютри. В неотдавнашен доклад изследователската компания съобщи, че петте най-добри маркови доставчици на лаптопи, с изключение на Apple, са увеличили доставките през май с повече от 30%, в сравнение с април.
Подобен ръст е отбелязан и при водещите ODM-производители на лаптопи. Възстановяването е подпомогнато от търсенето в образователния сектор на пазарите в Северна Америка и Европа, както и от рязкото намаляване на цените за потребителските модели от по-старо поколение, за да се елиминират запасите.
През май HP Inc. стана лидер в доставките на лаптопи, изпреварвайки Lenovo, благодарение на увеличените покупки от образователни институции в Северна Америка и Източна Европа. Но Lenovo също показа силен растеж на фона на подобреното търсене в търговските канали в Европа и Китай.