TechNews.bg
Водещи новиниНоваторскиНовиниТехнологии

Бош започна серийно производство на задвижващи системи с горивни клетки 

Производството на задвижваща система с горивни клетки започна в заводите на Бош в Германия и Китай (снимка: Бош)

Германският индустриален гигант Бош дава тласък на водородната ера в мобилността. Компанията започна серийно производство на задвижващата си система с горивни клетки в завода си в Щутгарт – Фойербах.  

Nikola Corporation, базирана в САЩ, ще служи като пилотен клиент със своя електрически камион с водородни горивни клетки клас 8, който е планиран да навлезе на северноамериканския пазар през третото тримесечие на 2023 г. 

„Тук, в Щутгарт – Фойербах, в завода на Бош с най-дългата история, бъдещето на водорода е на път да се случи“, каза д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, по време на “Bosch Tech Day 2023”.  

Компанията е активна по цялата верига на стойността на водорода, като разработва технологии за производството и приложението му. До 2030 Бош планира да генерира оборот от около 5 милиарда евро с водородни технологии. 

Заводът на Бош в Бамберг, Германия, ще снабдява фабриката във Фойербах със стекове от горивни клетки. Важни системни компоненти като електрическия въздушен компресор и рециркулационния вентилатор идват от завода на Бош в Хомбург, Германия. 


Производството на задвижващата система с горивни клетки започна не само във Фойербах, но и в Чунцин, Китай. Необходимите компоненти ще се доставят от завода в Уси. „Бош е първата компания, която произвежда тези системи както в Китай, така и в Германия“, каза Хартунг. 

Бош планира да произвежда стекове за мобилни приложения и в завода си в САЩ в Андерсън, Южна Каролина. В световен мащаб компанията очаква, че до 2030 г. един от всеки пет нови камиона с тегло шест тона и повече ще разполага със задвижване с горивни клетки. 

До 2030 г. един от всеки пет нови камиона с тегло шест тона и повече ще разполага със задвижване с горивни клетки (снимка: Бош)

Само с водород може да има климатично неутрален свят, убедена е Бош. Поради това компанията се ангажира силно със създаването на водородна икономика и увеличава инвестициите си във водорода. Между 2021 и 2026 Бош ще вложи около 2,5 милиарда евро в развоя и производството на своите H2 технологии. Това е с един милиард евро повече от предвиденото в инвестиционния план за 2021-2024. 


Бизнес перспективите за Бош са огромни, както и ефектът върху работните места. Дори сега над 3000 служители на компанията работят по водородните технологии, като повече от половината от тях са в Европа. Голяма част от свободните позиции ще бъдат заети от хора, които досега са работили в бизнеса със задвижващи системи на Бош.  

По-нататъшните перспективи за водородния бизнес обаче зависят от политическата среда. Хартунг е убеден, че Европа трябва да направи много повече, за да създаде противотежест на бързия темп на развитие в други региони на света, като Съединените щати. По-конкретно, президентът на Бош поставя четири искания към германските и европейските политици:  

„Първо, трябва да ускорим темпото на производство на водород в ЕС. Второ, трябва да бъдат създадени глобални вериги за доставки и трето, водородът трябва да се използва във всички сектори на икономиката“. Като четвърта точка той подчерта значението на бързото създаване на инфраструктура за разпространение на водорода в Европа. 

В началото на 2023 Бош започна да конструира прототипи за електролиза, използвайки протонообменни мембрани – обратното на метода за преобразуване на енергия, използван в мобилните горивни клетки. От есента компанията възнамерява да предостави 1,25-мегаватови прототипи за пилотни приложения и е на път да започне серийно производство през 2025 г.  

[related-posts]

Бош проучва няколко варианта за използване на водород. Стационарните твърди оксидни горивни клетки могат да се използват за разпределено захранване с енергия и топлина. В пилотен проект в болницата в Еркеленц, близо до Кьолн в Германия, Бош планира да използва тази технология, за да постигне обща ефективност от 90%. Микроцентралата първоначално ще работи с природен газ, но може да бъде преобразувана на зелен водород. 

Освен по задвижването с горивни клетки, Бош работи и върху водородния двигател, като разработва системи както за портово, така и за директно впръскване на водород. Това решение е особено подходящо за тежкотоварни камиони за дълги разстояния с особено големи товари. 

„Водородният двигател може да прави всичко, което прави и дизеловият, но плюс това е въглеродно неутрален. Той ще улесни бързото и рентабилно навлизане в мобилността, базирана на водород“, каза Хайн. Голямото предимство е, че над 90% от необходимите технологии за разработка и производство вече съществуват. 

Очаква се водородният двигател да бъде на пазара от 2024 г. Бош вече има четири поръчки за производствени проекти от всички основни икономически региони и очаква шестцифрени обеми на продажбите до 2030.  

още от категорията

Водородът променя “невъзможно” структурата на неръждаемата стомана

TechNews.bg

Северно море може да осигурява чист водород за цяла Европа

TechNews.bg

Линеен генератор, захранван с водород, ще заработи в САЩ

TechNews.bg

Изкуствен интелект прави автоматизираното шофиране по-безопасно

TechNews.bg

Водород на хоризонта в похода към устойчиво бъдеще

TechNews.bg

Бош ще инвестира милиарди в изкуствен интелект

TechNews.bg

Коментари