Те идват: автономни AI агенти, които говорят помежду си

Приложения, използващи множество автономни агенти, е това, което трябва да очакваме следващата година (снимка: CC0 Public Domain)

Агенти, задвижвани от изкуствен интелект, ще могат да работят заедно и да решават задачи в така наречената „мултиагентна AI система” още през следващата година, прогнозира компанията за технологични услуги Capgemini.

Мултиагентната AI система включва набор от агенти, които работят заедно за решаване на задачи по разпределен и съвместен начин, пояснява Capgemini. Паскал Брайър, главен директор по иновациите, каза в интервю за CNBC, че вече „вижда компании, които обсъждат тези агентски технологии”. По неговите думи, приложенията, използващи множество автономни агенти, „е наистина това, което трябва да очакваме следващата година”.

Capgemini определя AI агентите като „технология, предназначена да функционира независимо, да планира, отразява, да преследва цели от по-високо ниво и да изпълнява сложни работни процеси с минимален или ограничен пряк човешки контрол”. По същество това са AI агенти, които работят зад кулисите, за да изпълняват задачи от името на хората.

Съединените щати са най-напреднали по пътя към реализиране в практиката на тази технология, докато Европа изостава, според Брайър. В нов изследователски доклад „Използване на стойността на генеративния AI”, публикуван днес, Capgemini отбеляза, че огромното мнозинство от анкетираните компании (82%) планират да интегрират AI агенти в рамките на една до три години, докато само 7% нямат планове за внедряване на такива агенти.

Изследването се основава на проучване на повече от 1100 компании с приходи от 1 милиард щатски долара или повече. Така наречените AI агенти попадат в два типа: индивидуални агенти, които изпълняват задачи от името на човек, и многоагентна технология или „агенти, които говорят с агенти”, пояснява Брайър.

Например, фокусиран върху маркетинга AI агент, който създава рекламна кампания за организация, която да се проведе в Германия, може да работи автономно с друг агент в правния отдел на същата организация, за да се увери, че е кампанията е юридически издържана.

За разлика от конвенционалните AI системи, които просто следват инструкции, новите AI агенти „могат да разбират, интерпретират, адаптират и действат независимо и, за определени задачи, са в състояние да заменят човеците-работници”, казват от Capgemini.

Първата голяма вълна на изкуствения интелект през 2022 г., която Брайър нарича „V1”, беше свързана с „разбирането какво е подкана и разбирането какво е LLM [голям езиков модел]”, коментира Брайър. Сега, AI агентите и генеративният AI сe приближават все повече един до друг и въпросът е как да се използва GenAI за взаимодействие с тези агенти, така че да заместят хората.

Според данни на Capgemini, 71% от организациите очакват, че AI агентите ще улеснят автоматизацията, докато 64% ​​от фирмите планират да освободят хората-работници от повтарящи се задачи, за да се съсредоточат върху функции с добавена стойност, като изживяването на клиентите.

В своя доклад Capgemini твърди, че наблюдава четирикратно увеличение на броя на организациите, които интегрират генеративен AI в някои или повечето от своите местоположения или функции. През 2023 г. броят на фирмите, възприели генеративен AI, е бил 6%, но тази година e нараснал до 24%.

Въпреки това, докато в големите компании се наблюдават повишени нива на внедряване на AI в бизнеса, по-малките фирми тепърва ще поемат по този път. Според доклада, 10% от фирмите с годишен приход от 1 до 5 милиарда долара внедряват генеративен AI. За компании с годишен приход от $20 милиарда или повече този брой нараства до 49%.

„Мащабът, в който по-големите компании правят генеративни AI експерименти, е по-голям, така че те получават повече шансове за измерване на резултатите, успяха да станат по-бързи и очевидно инвестират повече , отколкото по-малките”, казва Брайър.

Резултатите също варират от индустрия до индустрия. В космическата индустрия и отбраната 88% от организациите са инвестирали в генеративен AI, докато в търговията на дребно този брой пада до 66%.

Коментар