Социалните мрежи изобилстват от нетрадиционни домашни любимци

Мимолетната слава в социалните медии даде тласък на интереса към екзотични домашни любимци (графика: CC0 Public Domain)

Социалните мрежи дават ускорение на нова мода сред хората по света: отглеждането на екзотични домашни любимци. Стремежът към натрупване на повече последователи често отива отвъд границите на здравия разум, но може и да ощетява биологичния свят заради стремежа да се показват екземпляри от видове, които в дивата природа са застрашени от изчезване.

В тих квартал в столицата на Калифорния жителите са свикнали с крясъците на една необикновена майка. „Не, Мерлин!“ – вика тя от време на време. „Все още не сме имали оплаквания от съседите“, казва Миа Алали, въпросната майка. Може би защото детето ѝ е необикновено: това е двегодишна виетнамска свиня.

Мерлин е нещо като местна знаменитост. Той живее заедно с Алали, нейния приятел и тяхната непрекъснато разширяваща се менажерия от домашни любимци (плъхове, кучета, от време на време крава) от 2022 г. Семейството прекарва дните си в пръхтене и пеене един на друг, карайки се за падналите ябълки в двора. И всичко това е за радост на милиони зрители в TikTok.

TikTok вече изобилства от нетрадиционни домашни любимци като Мерлин: има виетнамски прасета, както и крави, змии, стоножки. Междувременно глобалното търсене на екзотични домашни любимци се увеличава и пазарът може да стане толкова печеливш, че да задмине този с традиционните домашни котки и кучета.

Социалните медии помогнаха за популяризирането на „нишовите“ домашни любимци, променяйки фундаментално начина, по който гледаме на животните. И с всяко ново екзотично животно се размива границата между това, което някога сме смятали за „диво“ и „питомно“.

Необичайните домашни любимци са били обект на очарование много преди да се предполага, че лорд Байрон е отглеждал мечка в Кеймбриджкия университет, но социалните медии рискуват бързо да ускорят тази тенденция – понякога за добро, но обикновено за по-лошо.

Случаят с виетнамската свиня е относително приемлив. Прасето бързо е дресирано и се е научило да се изхожда на гърне, да ходи на каишка, да сяда, да се ръкува и даже да си иска кубчета лед. След няколко месеца заснемане на съвместните си приключения с Мерлин Алали вече има огромна аудитория; сега тя има 2,3 милиона последователи в TikTok. Това се е превърнало в заетост на пълен работен ден, при което майката си изкарва прехраната чрез партньорства с доставчици на храни и аксесоари за домашни любимци – естествено, нетрадиционни.

Мерлин не е единственият странен домашен любимец, който привлича милиони очи. Друг пример е телето Брус, която Елиас Херера гледа в дома в Айдахо от началото на 2023 г. През последната година и половина Херера публикува по няколко видеоклипа на седмица, описващи домашния живот с Брус пред аудитория от над един милион души. Обичайно тя върши някакви домашни задачи, например готви вечеря, докато телето прави катастрофална бъркотия в кухнята. Херера също изкарва прехраната си на пълен работен ден с видеозаписите с Брус.

Няколко скорошни проучвания потвърждават, че възходът на нетрадиционните и екзотични домашни любимци се е случва в тандем със социалните медии. Там, където този пазар е недостатъчно регулиран, бизнесът процъфтява. Това може да не е голяма драма за виетнамските прасета и телетата, но е проблем за видовете, които са застрашени от изчезване – например африканските сиви папагали.

За съжаление предупрежденията на експертите не достигат до ушите нито на авторите с многомилионни канали в социалните мрежи, нито до техните последователи. „Поради естеството на TikTok човек иска да публикува нещо, което да носи елементи на шок. Искате да постнете нещо по-шокиращо от обикновен хамстер на рамото си“, казва Сахана Каги, автор на видеоканал в YouTube и собственик на три захарни планера – един вид „летящ“ опосум.

Каги е от малкото хора, които – след като са се наситили на славата в социалните мрежи, добита чрез екзотични домашни любимци – сега вече се оттегля от съдържанието за екзотични домашни любимци. Разочарованието ѝ идва от това, че популярността на дългосрочното образователно съдържание в YouTube бива изместена от кратките, завладяващи и не особено смислени видеа в TikTok.

Тъй като съдържанието с екзотични животни става все по-разпространено и по-малко информативно, Каги започва да променя нагласите си. „Намирам го наистина тъжно“, казва тя. „Преди хората събираха оръжия, коли или каквото и да било, за да покажат колко са готини; сега хората колекционират екзотични животни.”

Коментар