Социални мрежи и лична информация: просто бизнес

Някои онлайн платформи дори не знаят колко голям е обемът на събраните данни за потребителите (снимка: CC0 Public Domain)

Социалните мрежи събират от потребителите си повече лична информация, отколкото декларират официално, установи американски регулатор след задълбочено проучване на бизнес практиките им.

Разследване на Федералната търговска комисия на САЩ (FTC) разкри, че определени социални мрежи и стрийминг услуги събират лични данни в по-голяма степен от декларираното. Редица компании са обвинени от американските власти в неразрешено събиране на информация за потребители, включително непълнолетни.

Според публикация на Ню Йорк Таймс, девет компании са попаднали под съмнение, включително Meta Platforms, YouTube и TikTok. Предоставяйки услугите си предимно безплатно на потребителите, те печелят пари, като събират информация за тях с цел по-нататъшната ѝ продажба на рекламодатели.

Рекламодателите, от своя страна, разполагайки с подробен демографски профил на аудиторията, могат да предлагат определени продукти и услуги на своите клиенти. Освен това, според FTC, тези компании не защитават достатъчно добре потребителите, особено децата и юношите.

Комисията е започнала своето разследване преди почти четири години. Това е първото по рода си подробно проучване на „непрозрачните бизнес практики” на най-големите онлайн платформи, които управляват рекламен оборот от милиарди долари, благодарение на достъпа до потребителска информация.

Според FTC, разследването доказва необходимостта от засилване на контрола върху тази област от федералното законодателство на САЩ, както и въвеждане на някои ограничения върху начините, по които компаниите използват лични данни.

„Практиките за наблюдение заплашват неприкосновеността на личния живот и свободите на хората, излагайки ги на редица заплахи от кражба на самоличност до преследване”, коментира Лина Хан, председател на FTC.

Американските регулатори отдавна изразяват загриженост относно влиянието на социалните мрежи върху психичното здраве на по-младото поколение, но досега опитите на законодателите да засилят контрола върху тях до голяма степен се провалят. Лина Хан отбелязва, че опитите за засилване на мерките за саморегулиране на компаниите също не са довели до нищо.

Федералната търговска комисия започна своето разследване през декември 2020 г., обхващайки дейностите на девет компании, които притежават 13 платформи. Комисията прави заключения на базата на проучване на данни за дейността на компаниите в периода от 2019 до 2020 г., като обръща основно внимание на методите за събиране на информация, нейното използване и съхранение.

В полезрението на регулаторите попаднаха платформите Facebook, Whatsapp, Instagram, YouTube, TikTok, Messenger, Twitch, Discord, Snapchat, Reddit и X. Ръководството на комисията не коментира до каква степен една или друга компания нарушава интересите на потребителите по отношение на защитата на личните данни.

FTC установи, че компаниите получават липсваща информация за потребителите чрез други платформи и понякога купуват допълнителни данни за хора, които не са техни клиенти. Повечето компании събират информация за възрастта, пола и езиковите предпочитания на потребителите, някои я допълват с данни за образование, ниво на доходи и семейно положение.

В същото време потребителите нямат реална възможност да откажат да предоставят информация за себе си, а компаниите често съхраняват информацията много по-дълго, отколкото се изисква съгласно условията на споразумението с потребителите. Данните за клиентите буквално е събирана в подробни досиета, които се предоставят на рекламодателите.

Регулаторите също откриха достатъчен голям брой потребители под 13-годишна възраст на платформи, които на ниво правила са обявили забрана  тази група да ползва ресурсите им. В много приложения е събрано еднакво количество данни от юноши и възрастни. Някои компании дори се затрудняват да обяснят на разследващите колко голям е обемът на събраните данни.

Преди година Лина Хан инициира процес на създаване на правила за показване на реклами на потребителите на онлайн услуги. През януари Epic Games беше принудена да се съгласи да плати глоба от 500 милиона долара за нарушаване на законите относно поверителността на непълнолетните. През 2022 г. социалната мрежа X (по-рано Twitter) беше глобена със 150 милиона долара за злоупотреби при използване на клиентски данни за насочена реклама.

Коментар