
Китайските компании агресивно развиват технологията на твърдотелните батерии за електрически превозни средства (снимка: CC0 Public Domain)
Huawei преследва амбициозна цел да революционизира индустрията на електромобилите. Компанията патентова твърдотелна батерия на сулфидна основа, която обещава пробег до 3000 километра и ултрабързо зареждане само за пет минути.
Патентът описва архитектура на твърдотелна батерия с енергийна плътност от 400 до 500 Wh/kg, потенциално два до три пъти по-голяма от тази на конвенционалните литиево-йонни клетки.
Заявлението описва също нов подход за подобряване на електрохимичната стабилност: допиране на сулфидни електролити с азот, за да се елиминират страничните реакции на литиевия интерфейс, което е дългогодишна пречка за комерсиализацията на сулфидни батерии.
Разработката на Huawei има за цел да подобри безопасността и експлоатационния живот на батериите чрез смекчаване на деградацията на сулфидния електролит, отбелязва Car News China.
Участието на Huawei в изследванията на твърдотелни батерии отразява по-широка тенденция сред китайските технологични и автомобилни компании. Въпреки че не произвежда батерии за захранване, Huawei демонстрира нарастващ интерес към материалите за батерии.
По-рано през 2025 г. компанията подаде отделен патент за синтезиране на сулфидни електролити – ключов материал, известен с високата си проводимост, но и с високата си цена, понякога надвишаваща цената на златото.
Китайският сектор за електрически превозни средства агресивно развива технологията за твърдотелни батерии, за да намали зависимостта си от традиционни доставчици на батерии като CATL и BYD.
Компании като Xiaomi и Nio разчитат на производители на батерии от трети страни. Те обаче търсят начини за вертикална интеграция и възстановяване на контрола върху този скъп компонент, който може да представлява повече от половината от разходите за производство на един електромобил.
Toyota представи своя прототип на твърдотелна батерия през 2023 г., като заяви, че тя осигурява пробег от 1200 километра и време за зареждане от 10 минути. Японският производител ще се опита да комерсиализира технологията в рамките на пет години.
Китайските компании сега подават над 7600 патента за твърдотелни батерии годишно, което представлява 36,7% от световната активност. CATL пък планира да започне пилотно производство на хибридна твърдотелна батерия до 2027 г.